4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 117-118 Cevapları ÖZGÜN Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları 4. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 117, 118
4. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 117 Cevapları
Aşağıdaki metni okuyunuz.
KARTAL
Kartal, (…) günün birinde yakaladığı büyük bir balığı pençeleriyle sıkı sıkı tutmuş, yuvasına dönüyordu. Bir de baktı ki yuvasının olduğu ağacın çevresinde birtakım insanlar var. Adamlar, kartalın pençesindeki balığı görünce başladılar bağırmaya, kartala taş atmaya. Kartal, pençeleri arasındaki balığı düşürdü. İnsanlar da balığı alıp çekip gittiler.
Kartal, yuvasının kenarına kondu, düşünmeye başladı. Zavallı yavrular ise açlıktan ağlamaya başladılar. Kartal çok yorgundu. Yeniden denize uçup balık tutacak, geri gelecek gücü yoktu. (…) Ama kartal daha fazla dayanamadı. Amansız bir çığlık kopardı, kanatlarını açtı, bir ok gibi denize doğru uçtu gitti. Döndüğünde karanlık basmak üzereydi. Yavaş yavaş, alçaktan uçarak yuvasına yaklaştı. Pençeleri arasında yine kocaman bir balık vardı.
Lev TOLSTOY (Lev TOLSTOY) Erik Çekirdeği (Kısaltılmıştır.)
A. 1 ve 2. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.
1. Kartalın çok yorgun olmasına karşın tekrar balık yakalamaya gitmesi onun hangi özelliğini göstermektedir?
Cevap : Kartalın çok yorgun olmasına karşın tekrar balık yakalamaya gitmesi onun merhametli olması özelliğini göstermektedir.
2. Metnin ana düşüncesi nedir?
Cevap : Metnin ana düşüncesi; evlatlara olan merhamettir.
B. Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. Hangi seçenekteki kelimeler anlam ilişkisi yönünden diğerlerinden farklıdır?
A) hızlı – yavaş B) ihtiyar – genç
C) siyah – kara D) önce – sonra
2. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde neden-sonuç ilişkisi vardır?
A) Yağmur durursa dışarı çıkarız.
B) Hafta sonu ben de tiyatroya gideceğim.
C) Okula giderken onunla karşılaştık.
D) Düzenli çalışmadığı için başarısız oldu
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 118 Cevapları
3. Aşağıdaki kelimelerden hangisinde yazım yanlışı vardır?
A) ayakkabıcı B) fermuar C) tenefüs D) tükenmez
4. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili ifadelerden hangisi mecaz anlamda kullanılmıştır?
A) Annem komşulara dağıtmak için aşure yaptı.
B) Güzel çiçeklerle onun kalbini çaldı.
C) Hava giderek soğuyor.
D) Elindeki kalemlerin hepsini saydı.
5. Aşağıdaki kelimelerden hangisi terim anlamlı değildir?
A) bardak B) dikdörtgen C) nota D) penaltı
C.Aşağıdaki açıklamaları, ilgili noktalama işaretiyle eşleştiriniz.
Cevap :

SONRAKİ METNE HAZIRLIK
1. Belirli gün ve haftalar için yazılmış farklı şairlerin şiirlerini dergilerden, kitaplardan ve internetten araştırınız.
Cevap :
Bir Gençlik Var Ki!
Gençlik filizler vermekte
Filizler çınarı sevmekte
Yeni fikir, güçlü Türkiye gelmekte
Ne güzel sevdalı geçler serpilmekte
Sen ne sandın ki gençliği
Dağları kaldıramaz,
Düşmanı yenemez mi sandın.
Geleceğin neferleri olamaz mı sandın.
Ufukta mavi gözlü gençlik var!
RENKLERDE 19 MAYIS
Ak 19 Mayıs ak
Mustafa Kemal Samsun’a çıkacak.
Al 19 Mayıs al
Sivas’ta Mustafa Kemal…
Yeşil 19 Mayıs yeşil
Çimenlerde çocuklar oynaşır.
Mavi 19 Mayıs mavi
Ordular hedefimiz uygarlık, ileri.
Mor 19 Mayıs mor
Sonrasını anlatmak zor.
Anneler Günü İçin;
Benim annem çok güzel,
Gözleri ışık ışık,
Mutlu eder sevgisi,
Kucağı da sıcacık.
Anneler hep çok güzel, evlatlarını sever,
Hastalandığımız zaman, başımıza beklerler.
Ben annemi severim
Hep mutlu olsun ister, ellerinden öperim.
2. Bu şiirlerden en beğendiğinizi sınıfta okumak üzere ezberleyiniz.
Cevap : En çok beğendiğim şiir “Bir Gençlik Var Ki!” şiiridir.
Yukarıda okumuş olduğumuz metinde Bir annenin çocuklarını olan merhametini anlatan bir metin okumuş oluyoruz. Kartal ne kadar yoğun olursa olsun yavrularını doyurabilmek için tekrar tekrar avlanmaya gitmesi Bir annenin yavrularına karşı olan merhametini simgelemektedir. Anneler yavrularını karşılıksız bir şekilde severek kucaklar var. Bazen kendini bir de hiçe sayarak yavruları için çabalama göze alırlar. Yukarıdaki metinde de bunu daha iyi bir şekilde anlayıp duygulandık.
Türkçe dersimiz deki ve Türkçe dilimizdeki temel noktalama işaretlerinden bazıları nokta, soru işareti!: Ve; olarak bilinmektedir. Bu gibi noktalama işaretlerini okuduğumuz metinler de ve yazmış olduğumuz metinlerde gerekli olan yerlerde kullanmalı ve tüm bu noktalama işaretleri nerelerde kullanıldığını güzel bir şekilde öğrenmeliyiz. Noktalama işaretleri kadar elbetteki imla kılavuzu ve Türkçe kelimelerinin düzgün ve doğru bir şekilde yazılması da oldukça önemlidir. Türkçe bizi güzel konuşmak için Türkçe diline sahip olan kelimeleri güzel bir şekilde kullanmak ve kelimeleri nasıl yazılacağını doğru bir şekilde bilmek elbette Türkçeyi iyi kullanmak için gereklidir.