4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 206-210-211-212-213 Cevapları ÖZGÜN Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Elimde Değil Metni Cevapları Sayfa 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213
Elimde Değil Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 206 Cevapları
1. İstem dışı hareket etmek ne demektir? Sınıf arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap : İstem dışı hareket etmek; elinde olmadan , mantıksız bir şekilde hareket etmek demektir. Bu anda kişinin kastı ve iradesi olmadan o bölge hareket eder.
2. Başlığından ve görsellerinden hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.
Cevap : Başlığından ve görselinden hareketle metnin konusu bence istemsiz yapılan hareketlerdir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 210 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin ve kelime gruplarının anlamı hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz. Bu kelimeleri ve kelime gruplarını anlamlarına uygun olarak konuşmalarınızda kullanınız.
Cevap :
esnetmek : esnemesine yol açmak, esnemesini sağlamak, esnemek eylemini yaptırmak.
Cümle: Beni de esnettin.
tedavi : (hastalığı) iyileştirme, sağaltma, sağaltım.
Cümle: Bu tedavi edilebilir bir hastalık.
kontrol etmek : denetlemek, gözden geçirmek
Cümle: Evden çıkarken çantamı kontrol ettim.
tik : herhangi bir kas kümesinin istençdışı devinimi.
Cümle: Sende tik olmuş.
huzursuzluk : huzursuz olma durumu, erinçsizlik, tedirginlik, rahatsızlık.
Cümle: İçimde bir huzursızluk vardı.
kütüphane : kitaplık
Cümle: Kütüphaneden aldığım bu güzel kitaba bakar mısın?
fısıldaşmak :başkalarının yanında karşılıklı olarak fısıltı halinde konuşmak.
Cümle: Toplum arasında fısıldaşmak çok kötü birşey.
göz kırpmak : gözkapaklarını kapayıp açmak.
Cümle: Gözünü kırpmadan saatlerce araba sürdü.
tezahürat : alkış, gösteri
Cümle: İzleyicilerin tezahüratı neşe verdi.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki ifadeleri kullanarak metinle ilgili sorular yazınız. Yazdığınız soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.
Cevap :
Kim? : Kimin tikleri var?
Ne zaman? : Kağan’ ın tikleri ne zaman çoğalıyormuş?
Nerede? : Kağan neredeyken baş tiki oluşmuş.
Nasıl? : Kağan tiklerle mücadele için nasıl bir yol izlemiş?
Ne? : Kağan , kendi ile dalga geçenler hakkında ne düşünmüş?
3. ETKİNLİK
Soru : Metindeki olaylara ilişkin düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap : Bazen bazı insanlarda çok fazla tik olabiliyor. Bende kendimde ara sıra bazı tikler fark ediyorum. Bu tükler beni de aslında yapan kişileri de rahatsız ediyor ancak ellerinden başka birşey gelmiyor. Eğer tikler geçmiyorsa bir doktora başvurmak gerekir. Bazen bu tikler çok rahatsız edici ve komik hareketlere sebep olabilir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 211 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Metinde anlatılan olayları oluş sırasına göre maddeler hâlinde aşağıya yazınız.
Cevap :
- Kağan kardeşine kendisine göz kırpmamasını istedi
- Kardeşi kendisinin göz kırptığını söyledi
- Annesi onu göz doktoruna götürmeye karar verdiler
- Daha sonra bu tik geçince burnunu çekmeye daha sonra ise başını hareket ettirmeye başladı
- Doktor bir yıl içinde geçmezse ilaç kullanacaklarını söyledi
- Kağan bunlarla baş etmek için çözümler bulmaya çalıştı
- Tikleri takip etmek için bir tablo yaptı
- Yakın arkadaşı Mehmet bu konuda ona destek oldu
- Yüzmeye gidince tikleri unutuyordu
- Kendiyle başka insanlar dalga geçtiler
- Ama Kağan bu tikleri yenmede kararlıydı.
5. ETKİNLİK
Soru : Metnin kahramanları olan Kağan ve Mehmet’i kişilik özellikleri bakımından karşılaştırınız. Benzer ve farklı özelliklerini yazınız.
Cevap :
Benzer Özellikleri :Birbirlerini sevmeleri, arkadaş olmaları, yüzmeye gitmeleri, aynı takımda olmaları
Farklı Özellikleri : Kağan’ın tiki olması, isimleri
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 212 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Metnin kahramanı Kağan’ın “Hey tikler, ayağınızı denk alın! Yapabileceğim tek hareket siz değilsiniz.” sözleriyle anlatılmak istenen düşünceyi açıklayınız.
Cevap : Metnin kahramanı Kağan’ın “Hey tikler, ayağınızı denk alın! Yapabileceğim tek hareket siz değilsiniz.” sözleriyle anlatılmak istenen düşünce , kararlılıkla bu durumu yenmeye çalışması ve buna karar vermesidir.
7. ETKİNLİK
Soru : Metnin görselleriyle içeriğini ilişkilendiriniz. Görsellerin, metinde aktarılan anlama nasıl katkı sağladığını açıklayıp yorumlayınız.
Cevap : Metnin görselleri metne anlam katmış ve daha çabuk anlaşılmasını sağlamış. Hemde dikkat çekerek konu hakkında bilgi vermiş. Resimler yazı aralarına konduğu zaman hem sıkılmayı önlemek için hemde anlamak açısından çok önemli oluyor.
8. ETKİNLİK
Soru : Kağan için tikleri kontrol altında tutmak çok kolay olmuyordu. Kağan’ın, tiklerini kontrol altında tutmak için yaptıklarını işlem basamaklarına göre sıralayınız.
Cevap :
- ( 1 ) Tikleri takip etmek için bir tablo yaptı.
- ( 5 ) O tiki insanların fark edemeyeceği başka bir harekete dönüştürebiliyordu.
- ( 2) Kağan rahatlamış hissediyordu.
- ( 3 ) Kağan zamanla tikten önce gelen huzursuzluk duygusunu fark etti.
- ( 4 ) Koluna bir tik geldiğinde elini cebine sokmayı düşündü.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 213 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümleleri yanda verilen kelimelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız.
Cevap :
- Annesi ve babası birbirlerine baktı.
- Kağan, birkaç çocuğun kendisine bakıp güldüğünü gördü.
- Yarış boyunca Kağan, sadece yüzmeyi düşündü.
- Kağan kendini rahatlamış hissediyordu
- Mehmet bu duruma çok sinirlendi.
10. ETKİNLİK
Soru : a. Siz bir çocuk doktoru olsaydınız tik bozukluğu olan bir çocuğa bu sorunun üstesinden gelmesi için ne gibi tavsiyelerde bulunurdunuz? Düşünceleriniz hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap :
Ben bir çocuk doktoru olsaydım, tik bozukluğu olan bir çocuğa bu sorunun üstesinden gelmesi için onu bir pedagoga başvurması için yönlendirirdim.
Pedagog onun annesi ve babası ile konuşarak asıl temel noktayı çözerlerdi. Geçmişte olan sıkıntılardan etkilenen ve içinde huzursuzluk olan bir insanın yaşamış olduğu o duygu ne ise bulunmalı ve bu travma tedavi edilmelidir. Aksi halde ilaç kullanılsa bile daha sonra tekrar ortaya çıkacaktır.
Soru : b. Eğer Kağan gibi bir arkadaşınız olsaydı ona nasıl cesaret verirdiniz? Aşağıya yazınız.
Cevap :
Eğer Kağan gibi bir arkadaşım olsaydı ona etrafımda tikleri olan insanlar hakkında bilgiler verirdim. Ona daima yanında olacağımı ve böyle şeylerin zamanla geçen şeyler olduğu için üzülmemesini tavsiye ederdim. Ona sevgimi gösterirdim ki, oda sakinleşsin.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru : Kalbimiz ve temel görevleri hakkında bir araştırma yapınız. Bu organımızın hayati önemi üzerine düşününüz.
Cevap :
Kalbin temel görevi kan pompalamaktır. Aynı zamanda metabolizma ile sindirilen besinlerin atık olanların vücuttan uzaklaştırılması, vücut ısısının düzenlenmesi, asit-baz dengesini korur ve hormonlar ve enzimlerin vücudun gerekli bölgelerine taşınmasını sağlarmış.
Bazen farkına varmadan ya da elimizde olmadan karşımızdaki insanı incitecek söz ve davranışlarda bulunabiliriz. Bu gibi durumlarda hatalarımızın farkına vararak karşımızdaki insana özür dilemek ve onun kalbini almak yapmamız gereken güzel davranışlar arasında olabilir. Ayrıca farkında olmadan ve kötü davranışlarımızı bilmeden kendimize de zarar verebiliriz. Bu gibi durumlarda insan oturup düşünmeli Ayrıca bu gibi hataların nerelerde olduğunu bilmeli kötü alışkanlıklarının farkına vararak kendine çeki düzen vermelidir. Bir insan çevresindeki ve kendisi için ahlaklı davranışlarda bulunması iyi huylu olması en önemli hal ve davranışlar arasında yer almaktadır.
İnsanlar bazen karşısındaki insanı kırdığı zaman veya kırıcı bir söz kullandığı zaman elbette ki karşıdaki insan inceleyebilir ve bu hatadan dolayı aralarında bir soğukluk olabilir. İnsanlar bazen farkına varmadan ve istemeden birbirlerine karşı kaba davrandıkları zaman elbette ki bunu düzeltmenin yollarını bulmalı ve bu hatanın elbette ki farkına varmalıdır lar. Farkına varmadan yapmış olduğumuz hatalar ve bu hatalardan kendimizi düzeltmek karşımızdaki insana özür dilemek ve kendini davranışlarımızla çeki düzen vermek elbetteki Erdemli bir davranıştır. İnsanlar aralarındaki sorunları kibar ve güzel bir şekilde çözmeli bilmeden istemeden yaptıkları hatalardan dolayı birbirine nezaket sözleri kullanarak özür dilemeli ve her zaman saygı çerçevesinde bir ilişki sürdürmelidir ler.