4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 64-65-66-67 Cevapları ÖZGÜN Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Çanakkale Türküsü Metni Cevapları Sayfa 64, 65, 66, 67
Çanakkale Türküsü Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 64 Cevapları
Soru : Çanakkale Savaşı’yla ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Ülkemiz özgürlük mücadelesi için çok çabalar sarf etti. Çanakkale savaşı 1915 ile 1916 yılları arasında Osmanlı imparatorluğu ile İtilaf Devletleri arasında yaşanmış olan bir dünya savaşı olarak kabul edilmektedir.
Osmanlı devleti ellerindeki imkansızlığa rağmen , Çanakkale’ yi 1 yıla yakın savunarak düşman devletleri ne ağır yenilgiye uğratarak geri çekilmelerini sağlamış ve büyük bir zafer elde ederek İstanbul’un işgalini engellemiştir.
Çanakkale Savaşı’nda Seyit onbaşı Mustafa Kemal Atatürk gibi birçok önemli kahraman Türk askeri bu savaşın kazanılmasında katkı sağlamıştır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 65 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki kelimelerin ve kelime grubunun anlamını önce tahmin ediniz. Daha sonra bu kelimeleri sözlükten bularak tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.
Cevap :
Selvi Kelimesi
Tahminim : Selvi boylu yani uzun narin yapılı ve bir isim
Anlamı : İsim
Testi Kelimesi
Tahminim : Bir kap
Anlamı : içine su, şarap ve benzeri sıvı şeyler konulan, geniş gövdeli, dar boğazlı, kulplu, emzikli ya da emziksiz olabilen toprak kap.
Ümidi kesmek Deyimi
Tahminim : Olacağından umudu kalmamak
Anlamı : Artık ummaz olmak, olacağını beklememek, kavuşamayacağını anlamak.
2. ETKİNLİK
Soru : Çanakkale Türküsü’nü ezgisiyle dinleyiniz. Türkünün size neler hissettirdiğini aşağıya yazınız.
Cevap : Gerçekten çok anlamlı ve çok etkilendim. Çok güzel bir türkü . Büyüklerimiz çok zorluklar çekerek bu vatanı bugüne kadar getirmişler ve çok sıkıntılar çekmişler.
3. ETKİNLİK
Soru : Sizce şiirde her kıtanın sonunda neden “Of, gençliğim eyvah!” denilmiştir? Düşüncelerinizi yazınız.
Cevap : Bence şiirde her kıtanın sonunda gençliklerini yaşayacak zamanları olmadığı için “Of, gençliğim eyvah!” denilmiştir. Genç hatta çocuk yaşlarda olmalarına rağmen savaşa gitmişler ve ülkelerini savunmuşlardır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 66 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Şiirden hareketle, Çanakkale Savaşı’na giden askerlerin özelliklerini açıklayınız.
Cevap : Şiirden hareketle, Çanakkale Savaşı’na giden askerlerin özellikleri ; genç olmaları, evli veya nişanlı olmalarıdır.
5. ETKİNLİK
Soru : Çanakkale Türküsü’nün konusunu yazınız.
Cevap : Çanakkale Türküsü’ nün konusu ; Çanakkale Şehitleri ve durumlarıdır.
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki haritada Çanakkale ilimizi boyayıp Çanakkale Boğazı’nı gösteriniz. Haritadaki şekil ve işaretlerin anlamı hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap :
Buradaki siyah kesik çizgilerle gösterilen kısımlar Çanakkale’den gemilerin geçiş güzergahını gösterir.

7. ETKİNLİK
Soru : Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemini arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap :
İngiltere’den 400 bin, Osmanlıdan 500 bin, Anzak ve Fransa dan 125 bin civarı asker bu savaşa katılmışlardır. Bu da çarpışmaların ne denli şiddetli olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. *Bu savaşta 253 bin Türk askeri şehit düşmüştür, itilaf devletlerinden ise 250 bin civarı ölü olmuştur.
Burayı alarak Anadolu’ yu ele geçirmeye çalışan düşmanlar büyük bir hayal kırıklığına uğradı. Osmanlı Devleti düşmanın kalbine büyük bir korku saldı.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 67 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metni noktalama işaretlerine ve büyük harflerin kullanım yerlerine dikkat ederek okuyunuz.
Cevap :
57. Alay, Çanakkale Savaşı’nın başlangıcı olan Anzak Çıkarması’nı durdurmak için 15 Nisan 1915 sabahı harekete geçen efsaneleşmiş Türk alayıdır.
25 Nisan 1915 sabahı Mustafa Kemal, kendisine herhangi bir emir gelmiş olmamasına rağmen düşman çıkarmasını haber alır almaz kişisel inisiyatifiyle Conkbayırı’na doğru hareket etmiştir. Mustafa Kemal’in yönetimindeki 57. Alay, kendisinden çok daha büyük bir düşman gücüne karşı saldırıya geçmiştir. Bu kahramanların anısına o günden beri Türk ordusunda 57. Alay bulunmamaktadır. 57. Alay, dünya üzerinde en çok madalya sahibi olan alay olduğu için dünyanın en kahraman alayı olarak nitelendirilmektedir.
www.canakkalesavasi.gen.tr
Soru : b. Metinde büyük harflerin kullanılma nedenlerini arkadaşlarınızla tartışarak belirleyiniz.
Cevap : Metinde özel isimler büyük harfle yazılmıştır. Türkçe’ de yazım kuralıdır.
Soru : c. Siz de büyük harfleri uygun yerlerde kullanarak 57. Alay ve Mustafa Kemal’in Çanakkale Savaşı’ndaki rolüyle ilgili duygu ve düşüncelerinizi anlatan bilgilendirici bir paragraf yazınız.
Cevap : Mustafa Kemal Atatürk, ileri görüşlülüğü sayesinde 57. Alayla beraber büyük bir zafere imza atmıştır. 57. Alay gibi ün salmış bir alay bence çok değerli. Mustafa Kemal Atatürk ‘ün ve kahraman askerlerimizin mücadeleleri için onlara teşekkür ederim.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
1. Atatürk’ün çocuk sevgisi hakkında görsellerle destekleyeceğiniz kısa bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzun provasını yapınız.
Cevap :
Atatürk çocukları çok severdi. Çocuklara değer verdiğini 23 Nisan’ ı onlara armağan ederek göstermiştir. Atatürk çocukları gördü mü sever, onlara hediyeler verirdi. Çocukların geleceğimiz olduğunu bilirdi. Çocuklarda onu çok severler ve yanına gitmek isterlerdi. Fırsat buldukça çocuklarla vakit geçirir, onlara değer verirdi.
Atatürk ile bir çocuğun anısı şu şekilde gerçekleşmiştir. Atatürk bir ilkokula gitmişti. Her zaman olduğu gibi bütün çocuklar etrafını sardılar. Hepsi sevinç içinde onu alkışlıyordu. Yalnız küçük bir çocuk bir kenara çekilmiş, ilgisiz gibi duruyordu. Bu durum Atatürk’ün gözünden kaçmadı. Onu yanına çağırdı: Ona neden ağladığını sordu. Çocuk söylemeyince ısrar etti ve Atatürk’ e : _ “Onu yakından gördüğü için duygulandığını ve bir daha ne zaman göreceğini bilemediği için ağladığını söyledi” Atatürk’ te aynaya bakmalarını, onların kendisinin birer parçası olduğunu söyledi.
Atatürk çocuk sevgisini evlat edinerekten göstermiştir. Kendine evlatlık edinmiş ve çocuklara olan sevgisini bir kez daha göstermiştir. Bizlerde kendi geleceğimiz olan çocuklara sahip çıkmalı, değerlerine bağlı güzel çocuklar yetiştirmeliyiz ki güzel bir geleceğimiz olsun, sağlıklı bireyler yetişsin.

2. İstiklâl Marşı’mızın on kıtasını dikkatle okuyup ezberlemeye çalışınız.
Cevap :
İSTİKLAL MARŞI 1. KITASI
Korkma! Sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak,
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
O benimdir, o benim milletimindir ancak.
İSTİKLAL MARŞI 2. KITASI
Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilal!
Kahraman ırkıma bir gül; ne bu şiddet, bu celal?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helal…
Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklâl.
İSTİKLAL MARŞI 3. KITASI
Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım,
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım.
Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner, aşarım,
Yırtarım dağları, enginlere sığmam, taşarım.
İSTİKLAL MARŞI 4. KITASI
Garbın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar,
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.
Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imanı boğar,
“Medeniyet” dediğin tek dişi kalmış canavar?
İSTİKLAL MARŞI 5. KITASI
Arkadaş! Yurduma alçakları uğratma sakın,
Siper et gövdeni, dursun bu hayâsızca akın.
Doğacaktır sana vadettiği günler Hakk’ın,
Kim bilir, belki yarın belki yarından da yakın.
İSTİKLAL MARŞI 6. KITASI
Bastığın yerleri “toprak” diyerek geçme, tanı,
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır atanı,
Verme, dünyaları alsan da bu cennet vatanı.
İSTİKLAL MARŞI 7. KITASI
Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?
Şüheda fışkıracak, toprağı sıksan şüheda.
Canı, cananı, bütün varımı alsın da Hüda,
Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüda.
İSTİKLAL MARŞI 8. KITASI
Ruhumun senden İlahî, şudur ancak emeli:
Değmesin mabedimin göğsüne namahrem eli.
Bu ezanlar, ki şehadetleri dinin temeli,
Ebedî, yurdumun üstünde benim inlemeli.
İSTİKLAL MARŞI 9. KITASI
O zaman vecd ile bin secde eder, varsa taşım,
Her cerihamdan, İlahî, boşanıp kanlı yaşım,
Fışkırır ruhumücerret gibi yerden naaşım,
O zaman yükselerek arşa değer belki başım.
İSTİKLAL MARŞI 10. KITASI
Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilal!
Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helal.
Ebediyen sana yok, ırkıma yok izmihlal.
Hakkıdır, hür yaşamış bayrağımın hürriyet;
Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklâl.
Çanakkale cephesi Türk milletinin gelmiş geçmiş en büyük başarısını tanık olduğumuz verilen milli mücadele ve verilen şehitlerin vermiş oldukları en güzel mücadeleleri bu cephede görmek mümkündür. Türk milleti Çanakkale cephesinde savaşmak için ülkemizin birçok köşesinden yardım için bu cepheye gelmiş seve seve vatanları için savaşmış imkansızlıklara ve zorluklara rağmen cepheyi korumayı başarmış ve çanakkale’yi başarıyla kurtarmış lardır. Çanakkale cephesinden düşmanlar eğer geçseydi ülkemizin birçok bölgesi fethedilir ve düşmanlar ülkemizin birçok yerine girerek bağımsızlığımızı kaybetmemize ve Türk milletinin parçalanmasına sebep olabilirdi.
Çanakkale savaşı denilince aklımıza hepimizin düşüncesi olan elbette ki Türk toplumunun her seferinde göstermiş olduğu mücadele ile vatan topraklarına düşmanlara geçirmemesi ve bağımsızlığı en güzel şekilde kazanması gelmektedir. Çanakkale cephesinde Mustafa Kemal atatürk’te cephe almış ve burada Türk toplumunu kurtarmak için o da emek etmiştir. Ülkenin birçok yanında Çanakkale cephesinde savaşmak amacıyla Türk milletinden vatandaşları gelmiş ve bu vatandaşlar göstermiş oldukları kahramanlıklardan da ün kazanmışlardır. Tüm yokluklara ve zorluklara karşı Çanakkale’nin geçilmez olduğunu düşmanlara anlatan Türk toplumu elbetteki bu başarısı dilden dile dolaşmak iş tır. Her zor zamanda Birlik olmayı başaran ve yardımlaşma dayanışma gücüyle birbirine yardım eden ve bu vatan topraklarını koruyan Türk milletinin atalarımızı örnek almalı ve onların bu yaptığım mücadeleyi asla unutmamalıyız.