4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98-101-102-103-104 Cevapları ÖZGÜN Yayınları

Göster

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Büyük Gün Metni Cevapları Sayfa 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104


Büyük Gün Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 98 Cevapları


Soru : Bir araç kullanarak uçmayı başaran insanlarla ilgili araştırma sonuçlarınızı sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

  • Hasan Çelebi, 4. Murat’ın kızı Kaya Sultan’ın doğduğu gece Sarayburnu’ndaki şenlikler sırasında uçma denemesini gerçekleştirdi.
  • Uçağın ilk mucitleri Orville ve Wilbur Wright kardeşlerdir. 9. yüzyılda, Córdoba’lı Abbas İbn Firnas ilk uçan planörleri yapmış olarak bilinirler
  • 1638 yılında, Hezarfen Ahmet Çelebi, kuşlardan esinlenerek tasarladığı bir çift kanatla Boğaziçi üzerinde uçmuştur. Boğazın Avrupa yakasındaki Galata Kulesi’nden uçuşuna başlayıp, süzülerek, 3 km’lik bir mesafeyi katedip boğazın Asya yakasına, yaralanmadan, inmiştir
  • ilk insanlı uçuş 1783 yılında Paris’te gerçekleşmiştir. Jean-François Pilâtre de Rozier ve Francois d’Arlandes, Montgolfier kardeşler tarafından icat edilmiş bir sıcak hava balonu kullanarak 8 km yol almışlardır.

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 101 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin ve kelime gruplarının anlamını önce tahmin ediniz. Daha sonra bu kelimelerin ve kelime gruplarının anlamını sözlükten bularak yazınız.


Cevap :
Laf yetiştirmek
Tahmin : Sözle karşılık vermek
Sözlük Anlamı :
1.birine karşı söylenen olumsuz bir sözü ona iletmek, laf taşımak.
2.bir söze karşılık vermekte gecikmemek.


Yoldaş
Tahmin : yol arkadaşı
Sözlük Anlamı :yola birlikte gidenlerden birine göre öteki, her biri, yol arkadaşı. 2.arkadaş, dost.


Kubbe
Tahmin : yarımküre şeklinde olan yapı örtüsü.
Sözlük Anlamı : genellikle yarımküre biçiminde olan yapı örtüsü.


Mahcup etmek
Tahmin : utandırmak
Sözlük Anlamı : utandırmak


2. ETKİNLİK


Soru : a. Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Hezarfen Ahmet Çelebi uçmak için nereden atlamış?


Cevap : Hezarfen Ahmet Çelebi uçmak için kuleden atlamış.


2. Hezarfen Ahmet Çelebi uçarken neye benzetilmiş?


Cevap : Hezarfen Ahmet Çelebi uçarken gövdesi iri bir kuşa benzetilmiş.


3. Hezarfen Ahmet Çelebi’nin uçması o dönemde nasıl karşılanmış?


Cevap : Hezarfen Ahmet Çelebi’nin uçması o dönemde şaşkınlıkla karşılanmış.


Soru : b. Hezarfen Ahmet Çelebi’nin kanat takarak yaşadığı uçma deneyimi hakkında ne düşünüyorsunuz? Aşağıya yazınız.


Cevap : Hezarfen Ahmet Çelebi’nin kanat takarak yaşadığı uçma deneyimi hakkında; bunun büyük bir deneyim olduğunu düşünüyorum.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 102 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya metinle ilgili üç soru ve bu soruların cevaplarını yazınız.


Soru 1 : Halk , Hezarfeni nasıl bir cambaza benzetmiş.
Cevap : Halk , Hezarfeni yetenekli bir cambaza benzetmiş.


Soru 2 : Hezarfene ne olması bekleniyormu?
Cevap :Hezarfen’ ın yere çakılması bekleniyormuş.


Soru 3 : Hezarfen Allah’ a nasıl dua etmiş?
Cevap : “Allah’ım! Sana sığındım. Mahcup etme beni.” diye dua etmiş.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya, metnin içeriğine uygun farklı bir başlık yazınız.


Cevap : HAZERFAN’ IN UÇUŞU


5. ETKİNLİK


Soru : Sizce Hezarfen Ahmet Çelebi’yi böyle büyük bir başarıya götüren ne gibi kişilik özellikleri vardı? Örnekteki gibi yazınız.


Cevap :
Bence Hezarfen Ahmet Çelebi’ yi böyle büyük bir başarıya götüren kişilik özelliği; kendine güveni, zeki olması ve cesaretiydi. Bunlara sahip olan bir insan büyük başarılara imza atabilir.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 103 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya, Hezarfen Ahmet Çelebi’nin kişisel başarısını değerlendiren bir paragraf yazınız. Yazdıklarınızı dil bilgisi ve anlatım yönünden kontrol etmeyi unutmayınız.


Cevap :
Hezarfen Ahmet Çelebi bu kişisel başarıyı, aklı, çalışması, kendine güveni ve cesareti ile yakalamıştır. Bir insan zeki olsa da başarıya ulaşması için kendine güvenmesi ve cesaretli olması lazımdır.
Bu üç özellik kendinde bulunursa ancak büyük başarılar elde edebilir. Başarı yakalamış insanların hayatlarına baktığımız zaman zeki , çalışkan , kendine güvenen ve cesaret sahibi insanlar olduklarını görüyoruz.


7. ETKİNLİK


Soru : Hezarfen Ahmet Çelebi’nin büyük başarısından sonra dönemin padişahı Sultan Murat onu huzuruna çağırır. Hezarfen Ahmet Çelebi ile Sultan Murat sizce neler konuşmuş olabilirler? Aşağıya yazınız.


Cevap :
Sultan Murat : (Selamlaşmadan sonra) Hoşgeldin Hazerfan.
Hezarfen : Hoşbulduk Sultanım
Sultan Murat : Büyük bir başarı elde ettin. Seni tebrik ederim
Hezarfen : Elhamdülillah Sultanım
Sultan Murat : Bunu nasıl başardın?
Hezarfen : Allah’ ın izni ile der ve nasıl yaptığını anlatır
Sultan Murat : Başarılar için Allah seni muvaffak etsin
Hezarfen : Allah razı olsun paşam
Sultan Murat : Yeni buluşların için çalışmalarına devam et. Ona gerekli imkanı sağlayın
Hezarfen : İnşallah, Allah razı olsun paşam . Selamünaleyküm.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 104 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen kelimeleri düşünerek aşağıdaki kelime duvarını doldurunuz.


Cevap :

  • Ahmet Efendi’nin
  • başarı
  • cambazmış
  • çakılmak
  • dibine
  • emek
  • fırlamak
  • gurur
  • Hazerfan
  • ışımak
  • izliyorlarmış
  • kanat
  • layık
  • mücadele
  • nasıl
  • orada
  • örnek
  • padişah
  • rahatlıkla
  • sanki
  • şaşkın
  • toplananlar
  • utandırmak
  • Üsküdar
  • ve
  • yüklenip
  • zeki

9. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki metinde yer alan kutucukların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.


Cevap :
Boğaz’da karabataklar, leylekler, martılar uçuşuyordu. Arala –
rına birdenbire karışan bu davetsiz konuğu fark edince önce şaşırdılar.
Sonra biraz merakla, biraz da şaşkınlıkla Hezarfen’i izlemeye başladı-
lar. Bu sırada Galata Kulesi’nin çevresi çocuklarla, gençlerle, yaşlı-
larla doldu.
Kule dibinde toplananlar nefeslerini tutmuş onu izliyorlardı. Hezarfen
uçmayı başardığında halk sevinçle bağırmaya başladı. “Başardı! . Uçmayı başardı” Gördünüz mü?


Soru : b. Yukarıda kullandığınız noktalama işaretlerinin adlarını söyleyip neden bu noktalama işaretlerini kullandığınızı açıklayınız.


Cevap :
Yukarıda kullandığım noktalama işaretleri; kesme işareti, virgül, nokta,  kısa çizgi, konuşma çizgisi , tırnak işareti, soru işareti ve ünlem koydum.
Cümle sonları için nokta, cümle eğer bitmemiş ve bir şeyler sıralanıyorsa virgül, şaşırma varsa ünlem, soru varsa soru işareti, konuşma olan yerde tırnak işareti ve konuşma çizgisi, kelimenin yarım kalıp alt satıra geçildiği yerde ise” kısa çizgi” koydum.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


Soru : “Altın Yumurtlayan Tavuk” masalını dergilerden, kitaplardan ve internetten araştırıp okuyunuz.


Cevap :
Bir varmış, bir yokmuş. Evvel zamanlarda bir vakit şirin bir köyde yoksul bir köylü çiftçi yaşarmış. Bu çiftçi tavukları çok severmiş, her gün tavukları beslermiş ama bir tavuğu varmış ki çok özelmiş. Özelliği ise altın yumurtluyor olmasıymış, çiftçi her gün altından olan yumurtayı şehre götürüp kuyumcuda bozdururmuş.
Bu böyle giderken yoksul çiftçi giderek zenginleşmeye başlamış, zenginleştikçe çiftçi değişmiş artık para kazanıp geçinmek için çalışmaya gerek duymuyormuş. Çiftçi her gün altın yumurtlayan tavuğun yumurtasını satarak geçiniyormuş. Çok geçmeden çiftçi gereksiz şeylere harcamaya başlamış bu parayı ve bir süre sonra yetmemeye başlamış.
Çiftçi artık tavuğu sevip okşamıyor ona eskisi kadar değer verip sevmiyormuş. Çiftçi zamanla tavuğun karnında bir hazine olduğunu düşünmeye başlamış. Eğer tavuğu kesip karnındaki hazineyi alırsa ömür boyu zengin yaşayacağını düşünmüş.
Çiftçi aç gözlü olmaya başlamış ve bir gün elinde bir bıçak ile kümese girmiş. Tavuk çiftçiyi öyle görünce kaçmaya başlamış. Çiftçi kararlıymış, tavuğu yakalamış ve anında kesmiş. Hemen tavuğun karnını kesip merak için karnına bakmış ama bir de ne görsün? Tavuğun karnı ne altın doluymuş ne de hazine varmış. Aç gözlülük yaptığını o anda anlamış ve pişman olmuş. Fakat tavuk öldüğü için iş işten geçmiş.

İlgili Makaleler

2 Yorum

  1. Dört sınıf Türkçe ders kitabında bulunan ve hazerfen uçuşunu konu alan bu konuyu okurken ilk uçmayı Başaran Türk vatandaşını yakın bir şekilde tanıyor hem de nasıl uçtuğunu öğrenebiliyoruz. Bir insan isterse çeşidi denemelerden ve çeşitli çabalardan sonra istediği başarıyı elde edebilir. Hazerfen Çelebi denemeler ve çeşitli uğraşlar sonrası Galata kulesi’ne uçmayı başarmıştır. Bu da başarılı ve Azmi bir örneği gibidir.

  2. Hazerfen Çelebi’nin ilk uçan insan olduğunu bilmekteyiz Galata kulesi’nden uçan ve uçma denemelerini eksiksiz ve yılmadan yapan en sonda da uçmayı Başaran ilk insandır. Türk toplumundaki düşünürler Bilginler ve kahramanlar oldukça başarılı insanlardı. Günümüzde de Türk bilim adamlarının yapmış oldukları yenilikler ve buluşlar çok güzel ve etkileyicidir. Ayrıca teknoloji sayesinde imkan sağlayan birçok kullandıkları arasında gündeme gelen ve teknolojide öz sırada olan olan uçan araçlar elbetteki gelecekte insanların kullanabileceği teknolojik araçlar arasında yer aldığını söyleyebiliriz. Teknolojinin yarısı yanı sıra elbette ki insanların yayılmaması ve kararlı olması başarı alacakları her konu için oldukça gereklidir.

Bir cevap yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.