5. Sınıf Türkçe 164-165-166-167-168-169-170-171. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı | Forum Sayfa Cevapları

5. Sınıf Türkçe 164-165-166-167-168-169-170-171. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı


Türkçe Öğretmeni

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Karagöz Kibarlık Öğreniyor Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171


Karagöz Kibarlık Öğreniyor Metni Etkinlik Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 164 Soruları ve Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Eğlenmek ve hoş vakit geçirmek için neler yapıyorsunuz?


Cevap : Eğlenmek ve hoş vakit geçirmek için neler yapıyorsunuz? konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

  1. Müzik dinlerim
  2. Arkadaşlarımla toplanıp parka yada sahile giderim.
  3. Sinema, tiyatro ve konserlere giderim
  4. Bisiklet sürerim.
  5. Ailemle beraber yemeğe yada pikniğe giderim.
  6. Evdeysem eğer oyun konsokumdaki oyunlardan oynarım.
  7. Eğlendirici videolar izlerim.
  8. Yalnız kaldıysam eğer kitap okurum.
  9. Eğlenceli tv programları varsa onu izlerim. Dizi ve film izlerim.
  10. Arkadaşlarla toplanıp monopoly gibi oyunlar oynarım.

2. Etrafınızda yapmacık konuşan kişiler var mı? Bu kişilerin konuşması sizi nasıl etkiliyor? Açıklayınız.


Cevap : Etrafınızda yapmacık konuşan kişiler var mı? Bu kişilerin konuşması sizi nasıl etkiliyor? Açıklayınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Çevremde yapmacık dediğimiz  bir kaç tane insan mevcut, bu kişi farklı bir kişiliğe bürünerek, anlattığı bir yalanı kendi bile inanacağı şekilde abartarak veya aşırı bir samimi davranışla, karşısındaki insana küçük düşürmek için söz söyleyen, anlamsız gülüşleriyle kendileri belli ederler, bu tip insanlarla karşılaştığım zaman o kişiyle elimden geldiği kadar uzak durmaya çalışıyorum.


3. Hacivat ve Karagöz oyunları ile ilgili araştırma sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Hacivat ve Karagöz oyunları ile ilgili araştırma sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Karagöz oyunları halkın ortak malıdır. Oyunlarda gösterilen konuların kim tarafından düzenlendiği bilinmemektedir. Zaman içerisinde karagöz sanatçıları oyunlara bir şeyler eklemiştir. Zamanın ihtiyaç ve şartlarına göre konular işlenmiştir. Karagöz oyunu iki boyutlu şekillerin arkadan ışıklandırılmış beyaz perde üzerine yansıtılması ile oynatılır. Oynatan kişiye hayali yada hayalbaz denir.

Hayalcinin yardımcısına ise çırak veya yardak denir. Karagöz oyunları birer tiptir. En önemli tipler karagöz ve hacivattır. Karagöz öğrenim görmemiş cahil, fakat zeki bir tiptir. Hacivat ise öğrenim görmüş, gösteriş meraklısı kurnaz bir tiptir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 167 Soruları ve Cevapları

1. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki kelimelerin ve kelime gruplarının anlamlarını sözlükten bulup yazınız.


Münasip : Hoşa giden, beğenilen, uygun bulunan.

Konak : Genellikle bir avluyla çevrili, birkaç katlı, çok odalı, büyük ve gösterişli ev.

Alay etmek : Birinin, bir şeyin ya da bir durumun eksik, kusurlu, gülünç vb. yönlerini küçümseyerek eğlence konusu yapmak.

Halt etmek : Uygunsuz bir söz söylemek, uygunsuz davranmak, uygunsuz bir iş yapmak


b) Bu kelimeleri öğrendiğiniz anlamıyla birer cümlede kullanınız. Cümleleri defterinize yazınız.


Münasip : Kişiliği bu işi yapmasına munasiptir.

Konak : Ramazanda iftar için konak kapıları açıldı.

Alay etmek : Farklı yenilgi sonucunda rakiple alay etti.

Halt etmek : Halt etmiş bu sözleri sana söyleyemez.


2. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1. Hacivat, Karagöz’e ne öğretmek istemektedir?


Cevap : Bilgi vererek yeni kelimeler öğretmek istemiştir.


2. Karagöz , Hacivat’ın sözlerini doğru anlıyor mu? Hacivat, bu durum karşısında Karagöz’e nasıl davranıyor?


Cevap : Karagöz , Hacivat’ın sözlerini doğru anlamıyor. Hacivat sürekli Karagöz’ün söyledikleri sözleri düzeltiyor.


3. Karagöz ve Hacivat arasında geçen konuşmalardan en çok beğendiğiniz bölüm hangisidir? Nedeniyle açıklayınız.


Cevap : Komik bir bölüm olduğu için aşağıdaki kısmı beğendim.

Hacivat ––– Arada sırada “Ne buyurursunuz a benim efendim?”
Karagöz ––– Arada sırada burnumu yersiniz a benim efendim.


b) Okuduğunuz metinle ilgili iki soru yazınız. Yazdığınız soruları arkadaşlarınızdan cevaplamalarını isteyiniz.


Cevap : Hacivat Karagöze ne öğretiyor?

Hacivat Karagöze neden kelime öğretmek istiyor?


3. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Okuduğunuz metinde Hacivat’ın Karagöz’e kibarlık öğretme yöntemini doğru buluyor musunuz? Yazar, kibarlık öğretme yöntemini neden bu şekilde kullanmış olabilir? Açıklayınız.


Cevap : Okuduğumuz metinde Hacivat’ın Karagöz’e kibarlık öğretme yöntemini doğru bulmuyorum. Çünkü ezbere yapılarak kelimelerin anlamlarını bilmeden ve nerede nasıl davranılacağını bilmeden kibarlık öğrenilmesi söz konusu olamaz.


b) Hacivat’ın yerinde siz olsaydınız Karagöz’e kibar olmayı nasıl öğretirdiniz? Açıklayınız.


Cevap : Toplum içerisinde insanlar arasından var olan davranışların gözlemesine olanak sağlar. İnsanların hangi durumlarda nasıl kibar ve nazik olduğunu gözlemleyerek Karagöz’e kibar olmayı öğretirdim.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 168 Soruları ve Cevapları

4. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Kibar olmak insan ilişkilerinde niçin önemlidir? Günlük hayattan örnekler veriniz.


Cevap : Kibar olmak insan ilişkilerinde niçin önemlidir? Günlük hayattan örnekler veriniz. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Nezaket veya kibarlık insanlara bir çok fayda getirir. Karşınızdaki insana duygusal anlamda ona önem verdiğinizi gösterir ve sizi iyi bir insan yapar. Çevrenizdeki insanlarla iyi ilişkiler ve uyum içerisinde olmanızı sağlar. Nezaket veya kibarlık insanlara çocukluktan itibaren eğitim olarak verilir.

Başkalarıyla iyi ilişkiler kurabilmek için nezaketli olmamız gerekir. Gün içerisinde yaşadığımız ortamda iş, okul gibi alanlarda karşılaştığımız insanlara veya arkadaşlarımıza nasılsın, teşekkür ederim, kendine iyi bak, günaydın gibi minik cümleler kurmamız bile karşofaki insanın size saygı duymasını ve güler yüzlü olmasını sağlar.


5. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Okuduğunuz metinden yola çıkarak Hacivat ve Karagöz’ün kişilik özelliklerini yazınız.


Hacivat: Eğitimli Bilgili, görgülü, kibarlık sahibi kişilik özellikleri sahiptir.

Karagöz: Eğitimsiz, Bilgisiz. Cahil, kaba, dalgacı kişilik özellikleri sahiptir.


6. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki kelime ve kavramlardan birini seçiniz. Seçtiğiniz kelimenin kullanılma durumuna uygun bir konuşma yapınız.

çok yaşa geçmiş olsun hoşça kalın eline sağlık günaydın


Cevap : Çok yaşa, geçmiş olsun, hoşça kalın, eline sağlık, günaydın kelimeleri ile ilgili bir konuşma yapınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Çok yaşa:Hapşırmak insanlar için bir tehlike olarak görüldüğü zamanlarda, insanın yaşama sebebinin ruh olduğu ve ruhun ise baş içerisinde olduğuna  asırlar boyunca inanılmıştır. İnsanlar hapşırdıkları zaman, ruhlarının uçup gitmemesi için hapşırıklarını tutabilmek için her yola başvurdular, fakat M. Ö. 4.Yüzyılda yaşayan hipokratın araştırmalarıyla hapşırmanın ne olduğunu öğrenen insanlar, hapşıran kişiye çok yaşa, sağlıklı yaşa gibi sözler söylemeye başlamışlardır.

Geçmiş olsun: Hastalık, kaza veya benzeri güçlüklerle karşılaşan insanlara iyi dileklerini iletmek için söylenen bir kelimedir.

Hoşça kalın: Hoşçakal ile görüşürüz kelimesi arasında derin bir uçurum bulunmaktadır. Hoşçakal kelimesini kullandığımız kişiler bize uzak aslında onların orada kalmasını istediğimiz, kendi hallerinde hoşça bırakmak istediğimiz insanlara söyleriz. Görüşürüz demek ise bir umut bildirimidir, o kişiyle arandaki sıcaklığı gösterir ve tekrar görüşmek istediğin anlamına gelmektedir.

Eline sağlık: Eline sağlık deyimi yaptığın iş için teşekkür ederim, sağol veya yemekte ise çok güzel olmuş gibi anlamlar taşıyan bir nezaketen söylenen bir kibarlık şeklidir.

Günaydın: Sabah erken saatlerden başlayıp öğle saati olmadan önceye kadar söylenilen kişiye gününün iyi geçmesi anlamı taşıyan, aynı zamanda bir selamlaşma şeklidir.


7. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki metni yay ayracın kullanımına dikkat ederek okuyunuz.


(Kırlık bir alan. Solda gövdesi kuliste olan büyük bir ağacın küçük bir bölümü görünmektedir. Ağaç, arkasına rahatça saklanılabilecek bir konumdadır.)
Fatma ––– Bakın gökkuşağı.
Şarkıyı duyuyor musunuz?
Mehmet ––– Hiçbir şey duymuyorum.
Fatma ––– (Duygulu) Ne kadar güzel! (Çocuklar bir süre gökkuşağına heyecanla
hayranlıkla bakar.)
Mehmet ––– Hep burada mı kalacağız? Köye dönmeyecek miyiz?
Ahmet ––– (Yumruğunu sağa sallar) Ölürüm de dönmem.
Fatma ––– Ben de…
Ülker KÖKSAL


b) Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yeri doldurunuz.


Yukarıdaki metinde yay ayraç, Cümlelerde konuşanların bulunduğu yeri belirtmek , konuşanın nasıl oluştuğu göstermek , durumunu açıklamak ve göstermek amacıyla kullanılmıştır.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 169 Soruları ve Cevapları

8. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki Hacivat ile Karagöz metnini okuyunuz. Metindeki boşluklara, verilen kelimelerden uygun olanları yazınız.


Hacivat : Yâr bana bir eğlence. Aman bana bir eğlence. Vay, Karagöz’üm iki
gözüm merhaba.
Karagöz : Hoş geldin Hacı cav cav.
Hacivat : Bak Karagöz’üm dünya değişiyor, dilimize yeni yeni kelimeler giriyor.
Senin haberin yoktur bunlardan. Biraz bunları dinle de öğren benden.
Karagöz : Fesüphanallah! Yine neler anlatacak, uyduracak bakalım.
Hacivat : Söyle bakalım Karagöz’üm sen suyu hâlâ çaydanlıkta mı kaynatırsın?
Karagöz : Ya nerede kaynatacaktım?
Hacivat : Kettleda (ketılda) kaynatacaksın elbet?
Karagöz : O da ne Hacivat’ım?
Hacivat : Suyu ısıtmak için kullanıyoruz diyorum sana.
Karagöz : Su ısıtıcısı desene Hacivat.
Hacivat : Şimdi şunu söyle bakalım kış hazırlıkları yaptınız mı?
Karagöz : Yapmaz mıyız hiç?
Hacivat : Eee, nerede muhafaza ediyorsunuz onları ?
Karagöz : Allah Allah! Bilmiyor musun ya nerede muhafaza edeceğimizi? Nerede
olacak?
Hacivat : Ben sana sordum ama bilemedin ki bana sorarsın.
Hacivat : Deep freze (difriz) diyecektin Karagöz’üm.
Karagöz : Tövbe tövbe! Onun adı derin dondurucudur.
Hacivat : Söyle bakalım sen, laptop nedir?
Karagöz : Ne top ne top?
Hacivat : Bak hâlâ top dersin. Hani bilgisayarın elde taşınanı var ya…
Karagöz : Hacivat’ım ona dizüstü bilgisayar denir.
Hacivat : Hadi, ne demek istiyorum bil bakalım. Arkadaşlarla aktivite yapmak
için bir restorana gittik, adisyonu ben ödemek istediğimde bir arkadaşım pek agresif davrandı. Hadi ne demek istedim, anlat bakalım.
Karagöz : A benim güzel Hacivat’ım aktivite yerine etkinlik , restoran yerine lokanta , adisyon yerine hesap , agresifyerine saldırgan desen ben de anlarım, sen de anlarsın, Ali de Veli de anlar.
Karagöz : Yalnız benim anlamadığım bir şey var senin ana dilin Türkçe değil mi?
Hacivat : Bu da soru mu şimdi?
Karagöz : O hâlde ana dilin Türkçe ise neden Türkçesi varken kullanmazsın?


b) Yazılarınızda ve konuşmalarınızda kullandığınız kelimelerin Türkçe olmasına dikkat ediyor musunuz? Örneklerle açıklayınız.


Cevap : Evet Türkçe olmasına dikkat ediyorum. . Mesela “faks” yerine “belge geçer” diyorum. “e-mail” yerine “e-posta” diyorum.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 170 Soruları ve Cevapları

9. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki kelimeleri inceleyip ilgili soruları cevaplayınız.


“5. Sınıf Türkçe 164-165-166-167-168-169-170-171. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı”


a) Yukarıdaki kelimeler hangi ünsüzlerle bitmiştir? Bu ünsüzlerin ortak özelliği nedir?


Cevap : p, k, s, f, ş, ç” ünsüzleri ile bitmiştir. Bu ünsüzlerin ortak özelliği sert ünsüz olmalarıdır.


b) Yukarıdaki kelimelerin aldığı ekler hangi ünsüzlerle başlamıştır? Bu ünsüzlerin özelliği nedir?


Cevap : “d, c, g” ünsüzleri ile başlamıştır. Bu ünsüzlerin ortak özelliği yumuşak ünsüz olmalarıdır.


10. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki cümlelerde ünsüz benzeşmesinin olduğu kelimelerin altını çiziniz.


• Komşularına taşınırken yardım ettiler.

• Yemekte neler var, diye soralım mı?

• Çok istemesine rağmen Anıtkabir’e gidememişti.

• Mehmetçikler sayesinde huzurlu uyuyoruz.

• Arkadaşlarına alacağı hediyeyi kendi seçti.

• Bir de baktım ortalıkta kimsecikler yoktu.


b) Ünsüz benzeşmesine örnek kelimelerin olduğu cümleler yazınız.


Cevap : Ünsüz benzeşmesine örnek kelimelerin olduğu cümleler yazınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

  1. Dolaptan okula gitmek için kıyafetlerimi çıkardım.
  2. Cumhuriyet bayramı  29 Ekim 1923’te ilan edilmiştir.
  3. Sabah uyandığımda yataktan kalkıp elimi yüzümü yıkarım
  4. Karşıdan karşıya  geçerken yavaşça sağıma ve soluma bakarak geçerim.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 170 Soruları ve Cevapları

11. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıda giriş kısmı verilen Nasrettin Hoca fıkrasını sağlığın önemini vurgulayacak şekilde tamamlayınız.


Nasrettin Hoca bir sabah kalkmış bakmış ki her yer bembeyaz. Daha önce hiç kar görmeyen Nasrettin Hoca, karı pamuk sanmış. Heyecanla hanımını uyandırmış. Kalk da yorganı yastığı getir, her yer pamukla kaplanmış; yastığı, yorganı dolduralım, demiş. Nasrettin Hoca’nın hanımı da Hoca gibi karın ne olduğunu bilmiyormuş.


Cevap : Bunun sonucunda Nasrettin Hoca ve karısı dışarı uygun olmayan kıyafetlerle çıkmışlar. Bunun sonucunda ıslanarak ve üşüyerek hasta olmuşlar. Doktor eve gelmiş ve onlara ilaçlar vermiş. Sağlığımızın önemi çok büyük olduğunu ve sağlık için nasıl önlemler alarak bilgi sahibi olmamız gerektiğinin önemini anlıyoruz.


b) Tamamladığınız fıkrayı sınıf veya okul panosunda paylaşınız.


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : İlk yardım ile ilgili araştırma yapınız.


Cevap : İlk yardım ile ilgili araştırma yapınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

İlk yardım koruma, bildirme ve kurtarma sıralaması ile oluşur. Koruma, kaza olan yer veya olayın gerçekleştiği yerde hayati tehlike varsa o bölgeden uzaklaştırmalı ve müdahale yapılacak kişinin etrafı güvenli hale getirilmelidir.

Bildirme bölümünde 112 ambulans a haber verilerek şahsın cinsiyeti, yaşı nereden yaralandığı gibi bilgiler gelecek ambulansa aktarılmalı, kurtarma kısmında ise ilk yardım için kullanılabilecek, pamuk, sargı bezi, tahta parçaları, boğma ipi, yara bandı gibi malzemelerle ilk yardım yapılarak, ambulans gelene kadar hasta yada ilk yardım alan kişi gözlem altında tutulur.


 



Ödevini Bulamadıysan ARA

5. Sınıf Türkçe 164-165-166-167-168-169-170-171. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı

Konusu Hakkında Soru Sormak İster Misiniz ?
Yorum ve Düşüncelerinizin Bizim İçin Ne Kadar Değerli Olduğunu Biliyor Musunuz ? Destek ve Yorumlarınız için Tıklayınız...




Jale
Hayatımızda sürekli olarak insanlara karşı davranışlarımız da nazik olmamız ve kibar olmamız gerekmektedir. İnsanlar arasında var olan ilişkilerin iyi bir şekilde olması için görgü kuralları nezaket kuralları büyük bir önem taşımaktadır.
Konuya Bir Cevap Yazın
Önceki Ders Kitabı Sayfa Cevapları « Bir Sonraki Sayfa Cevapları Konusu »

error: Content is protected !!