5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 192-195-196-197-198 Cevapları Anıttepe Yayıncılık
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık İyiliğin Değerini Bilen Kim? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198
İyiliğin Değerini Bilen Kim? Metni Etkinlik Soruları ve Cevapları
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 192 Soruları ve Cevapları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Masalların sonunda iyilerin kazanması sizde hangi duyguyu uyandırıyor? Açıklayınız.
Masallar çocuklar için üretildiğinden dolayı masalların anlatım dili basittir. Anlatımı akıcıdır. Merak uyandıran bir anlatıma sahiptir. Anlatılan kişilerin yerin, zamanın hayali olması esas alınarak, eğitici olması önemlidir. Masalların sonunda her zaman iyilik kazanmıştır, çünkü dünyada olması gereken duygu her zaman iyilik olduğu için çocuklara iyi duygular aktarılmaya çalışılmıştır. Masalları dinleyen çocuklar masalların anlattığı ve vermek isteği dersi bilinç altına mutlaka yerleştirir.
2. “İyilik et denize at, balık bilmezse Halik bilir.” atasözünü açıklayınız.
Yardım sever insanlar yaptıkları iyiliklerin, bağışların kendileri tarafından yapıldığının bilinmesini istemezler. Çünkü yaptıkları iyiliği sadece Allah’ın bilmesini isterler.
Çünkü yaptıkları iyilikten karşılık beklemezler. Birilerine kendini reklam edip, hava atmak istemezler. Yaptıkları iyiliği Allah rızası için yaparlar, bu dünyada olmasa da öbür dünyada ödüllerini alacaklarını düşünür bu dünyada da iç huzurlarını bu sayede bulmuş olurlar.
Son günlerde haberlerde de gördüğümüz gibi bir mahalle bakkalından veresiye defterini satın alıp tüm borçlarını kapatan hayırsever, insanlarımız bulunmaktadır. Bu insanlar hiçbir zaman bu hayırı televizyona çıkmak veya popüler olmak için yapmadıkları için, isimlerini sürekli gizli tutarak, hayır işleri ile uğraşmaktadırlar.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 195 Soruları ve Cevapları
1. Etkinlik Soruları ve Cevapları
a) “İyiliğin Değerini Bilen Kim?” adlı metindeki kahramanlardan hangisini canlandırmak isterdiniz? Neden?
Cevap : “İyiliğin Değerini Bilen Kim?” adlı metindeki kahramanlardan İyiliğin değerini ve iyiliğin önemini bilen köylüyü canlandırmak isterdim.
b) Metni okurken olaydaki duygu ve düşünceleri canlandırmak için nelere dikkat etmeliyiz?
Cevap : Metni okurken olaydaki duygu ve düşünceleri canlandırmak için ses tonlamalarına, noktalama işaretlerine ve ifade anlatımlarda jest ve mimiklerimize dikkat etmemiz gerekir.
2. Etkinlik Soruları ve Cevapları
a) Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki kelimelerin, deyimlerin anlamlarını önce tahmin ediniz. Daha sonra sözlükten bu kelimelerin ve deyimlerin anlamlarını bulunuz, bunları birer cümlede kullanınız.
Tuzak Kelimesi
Tahminim : Bir şeyi yakalamak için kuruluş olan düzeneği ifade etmektedir.
Sözlük anlamı : Yaban hayvanlarını ya da kuşları yakalamaya yarayan araç ya da düzenek.
Cümlem : Tuzakla beraber domuzları uzak tuttu.
Gözden kaybolmak Deyimi
Tahminim : Bir yerden ayrılmak gözlere görünmemek
Sözlük anlamı : (Görülmekte olan şey) görülmez olmak.
Cümlem : Yaptığı hatalardan sonra gözden kayboldu.
Avcı Kelimesi
Tahminim : Avlanmayı meslek olarak yapan kişiye denir.
Sözlük anlamı : Avlanmayı seven ya da avı kendine iş, uğraş edinmiş olan kimse.
Cümlem : Ormanda var olan kuşları avcı yakalıyordu.
Öneri Kelimesi
Tahminim : Fikir işin yapılması için öneri sürülen fikir düşünceyi ifade etmektedir.
Sözlük anlamı : Kabul edilmesi için öne sürülen görüş, düşünce.
Cümlem : İşin daha hızlı yapılması için önerilere açıktı.
Göz kulak olmak Deyimi
Tahminim : Bir şeyi veya bir kişiyi korumak anlamına gelmektedir.
Sözlük anlamı : Koruyup kollamak ve sahip çıkmak
Cümlem : Ailesi gidince Ahmet’e yengesi göz kulak oldu.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 196 Soruları ve Cevapları
b) Metinde kullanılan “gözden kaybolmak” ve “göz kulak olmak” deyimleri metnin anlatımına nasıl bir katkı sağlamıştır? Açıklayınız.
Cevap : Metin bütünlüğüne metnin iyi bir şekilde anlaşılmasına katkıda bulunduğunu ifade etmek gerekmektedir.
3. Etkinlik Soruları ve Cevapları
Soru : Okuduğunuz metne göre aşağıda verilen cümleleri doğru ya da yanlış olarak işaretleyiniz.

4. Etkinlik Soruları ve Cevapları
Soru : “İyiliğin Değerini Bilen Kim?” adlı metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Metnin konusu : Metnin konusu iyiliktir.
Metnin ana fikri : Bütün insanlar iyiliğin değerini bilmeli, bilmiyorlarsa cezasını çekmeye razı olması metnin ana fikri olarak ifade edilmektedir.
5. Etkinlik Soruları ve Cevapları
a) Metnin başlığı ile içeriği arasında uyum var mıdır? Açıklayınız.
Cevap : Metnin başlığı ile içeriği arasında uyum vardı. Başlıkla beraber iyiliğe dikkat çekilerek iyiliğin değerinin bilinmesi vurgulanmak istenmiştir.
b) Okuduğunuz metne farklı bir başlık öneriniz. Niçin bu başlığı önerdiğinizi açıklayınız.
Cevap : İyilik Güzeldir, Güzel Dünya İçin İyilik yapalım gibi başlıklar yazılabilir.
6. Etkinlik Soruları ve Cevapları
Soru : Metinde ele alınan sorun nedir? Siz de bu soruna farklı çözümler üretiniz.
Cevap : Metinde ele alınan sorun, kurdun yapılan iyiliğin değerini bilmeyerek kötülük yapma çabası olarak görülmektedir. İyiliğin öneminin anlatılması İyilik yapanlara karşı hassas olmamız gerektiği hakkında bilgiler verilmesi gerekmektedir.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 197 Soruları ve Cevapları
7. Etkinlik Soruları ve Cevapları
a) Yazarın iyiliği ele alış şeklini beğendiniz mi? Neden?
Cevap : Hayır. Yazarın iyiliği ele alış şeklini beğenmedim. Çünkü iyilik karşılık beklenmeden yapılması gereken bir husus olarak kabul edilmelidir.
b) Metindeki olaylardan, varlık kadrosundan yola çıkarak metnin içeriğini yorumlayınız.
Cevap : İyilik yapanların karşılık beklemeden iyilik yapması gerektiği, iyiliğe karşılık olarak kötülük yapan kişilerin elbette cezalarını bulacaklarını ifade eden bir konu işlenmektedir.
c) Okuduğunuz metinde kurdun davranışını adil buluyor musunuz? Açıklayınız.
Cevap : Okuduğunuz metinde kurdun davranışını adil bulmuyorum. Her ne kadar iyilik karşılıksız olarak yapılsa da ; iyilik yapanların kıymetini bilerek iyiliğe kötülükte cevap vermemiz gerekmektedir.
ç) Tilkinin bulduğu çözümü yaratıcı buluyor musunuz? Neden?
Cevap : Evet yaratıcı buluyorum. Kurdu tekrar çuvalın içine sokabilme fikri yaratıcı zekanın bir ürünüdür.
8. Etkinlik Soruları ve Cevapları
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
•Okuduğunuz metindeki kahramanlar, günlük hayatta karşılaşabileceğiniz özellikte midir? Açıklayınız.
Cevap : Evet günümüzde buna benzer insan özellikleri yer almaktadır.
•Okuduğunuz metinde anlatılanlar, günlük hayatta karşılaşabileceğiniz bir olay mıdır?
Cevap : Evet, günlük hayatta karşılaşabileceğiniz bir olaydır.
•Okuduğunuz metindeki olaylar gerçek mi yoksa kurgu mudur? Açıklayınız.
Cevap : Okuduğunuz metindeki olaylar kurgu olarak kabul edilmektedir. Çünkü hayvanların bu durumları yaşaması mümkün değildir.
9. Etkinlik Soruları ve Cevapları
Soru : “İyiliğin toplum hayatındaki önemi” hakkında bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken Türk ve dünya masallarından örnekler vermeyi, kelimeleri anlamlarına uygun kullanmayı unutmayınız.
Toplum hayatı içerisinde insanlar, birbirlerine ihtiyaç duyarlar. Hiçbir karşılık beklemeden, birilerine yardım etmek insanın vicdanını rahatlatır, mutlu hissettirir. İyilik yapan insan iç huzura kavuştuğu için mutlu olur,iyilik yapılan kişi ise iyilik yapan insana minnet duyar yapılan iyilik karşısında oda mutlu olur. İyilik yapan insan toplum içerisinde insanlar tarafından sevilir, sayılır.
İyilik yapan kişi ileride ihtiyaç duyduğu bir zaman olursa, iyilik yaptığı kişiler tarafından daha kolay iyilik bulur. İyilik yapmak bu şekilde roplum hayatını düzenler, insanların birbirine yardım etmelerini sağlar. İnsanların birbirlerinin sıkıntılarını gidermelerine olanak sağlar. Böylece toplum içerisinde bütün bireyler mutlu olurlar.
10. Etkinlik Soruları ve Cevapları
a) “Şehir, karın, ağız, resim” kelimelerini hecelerine ayırınız. Bu kelimelerin son hecelerindeki ünlüleri yuvarlak içine alınız.
Cevap :
- şehir + e → şehre
- karın +ı → karnıağız + ın → ağzın
- resim + in → resmin
b) Bu kelimelere gelen ekler hangi seslerle başlamıştır? Yazınız.
Cevap :
- şe – hir
- ka – rın
- a -ğız
- re – sim
c) Bu kelimelere ek getirilince kelimelerde meydana gelen değişikliği açıklayınız.
Cevap : “e, ı, i” sesleriyle başlamıştır.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 198 Soruları ve Cevapları
11. Etkinlik Soruları ve Cevapları
a) Aşağıdaki cümlelerde ünlü düşmesine uğrayan kelimeleri işaretleyiniz.
- Aklımdan geçen sorulara cevap bulabilecek miyim acaba?
- Oğlunu yanına çağırıp ona saygının önemiyle ilgili bir masal anlattı.
- Karnının ağrısı artık dayanılmaz bir hâl aldı.
- Göğsündeki sızı ne zaman dinecekti?
- Sarımsı saçları annesinin saçlarını hatırlatıyordu.
b) Ünlü düşmesine örnek olabilecek kelimelerin içinde geçtiği cümleler yazınız.
- Yalın – ız > Yalnız
- Yanıl – ış > Yanlış
- Zülüf – ün > Zülfün
- Hapis- i > Hapsi
- Sabır – ın > Sabrın
- Ufuk – a > Ufka
- Kavur – uk > Kavruk
- Kıvır – ım > Kıvrım
- Çevir – e > Çevre
- Savur – uk > Savruk
12. Etkinlik Soruları ve Cevapları
Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Bir paragrafın giriş cümlesi olabilecek cümlenin başına “G”, sonuç cümlesi olabilecek cümlenin başına “S” yazınız.

BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
1. Bir kartona aile büyüklerinizi tanıtan bir soy ağacı hazırlayınız.

2. Büyüklere saygıyı anlatan atasözü ve özlü sözleri araştırıp yazınız. Bilgi kaynaklarını etkili kullanmak için kitap, dergi ve internet sitelerinden yararlanınız.
İnsan iletişim kurmadan tek başına yaşayamaz, fakat iletişim kurarken toplumsal değerlere dikkat etmelidir. Toplumu ayakta tutan değerler vardır. Bu değerler yazılı değildir. Geçmişin aynası olan bu değerler toplumu ayakta tutan unsurlardır. Türk milleti değerleri ile yaşayan toplum kuralları olan büyüklere karşı saygıya her zaman önem veren bir toplum olmuştur. Atalarımızın bu konu üzerine söylemiş olduğu belli başlı atasözlerimiz bulunmaktadır. Bunlar:
- Adam adamdan korkmaz utanır.
- Eli boşa ağa uyur derlerse ;eli doluya ağa buyur derler.
- Bizi insan yapan saygı ve sevgimizdir.
- Say beni sayayım seni, sev beni seveyim seni.
- Önce baldın pekmez oldun şimdi para etmez oldun.
- Köpek bile yal yediği kaba pislemez.
- Alçak uçan yüce konar, yüce uçan alçak konar.
- Ahmak gelin, yengeyi halayığı sanar.
İyiliklerimizi sürekli olarak Allah c.c rızasını kazanmak için yapmamız gerekmektedir. İyilikleri karşılık beklemeden yapmalı ve insanların mutlu olması için güzel bir dünya için çabalamamız gerekmektedir.
Hayatımıza sürekli olarak iyilik yapmamız toplumsal barışın ve toplumsal dayanışmanın en güzel örneklerinden bir tanesidir insanlar birbirine iyilik yaptığı sürece mutlu bir yaşam sürecekler ne ifade etmemiz Doğrudur unutanlar iyilik Yaptıkları zaman kendileri mutlu hisseder ve karşındakinin ihtiyaçlarını giderdi için Yüce Allah Celle Celalühü rızasını Kazan diye için dinimiz ve gelenek ve göreneklerimizin sürekli olarak yardıma muhtaç olan kişilere yardım etmeli ve bu sayede toplumun güçlü bir yapıya sahip olmasını sağlamamız büyük önem arz etmektedir Çünkü güçlü bir toplum demek güçlü bir devletin temelleri anlamına gelmektedir.
İyilik yapan iyilik bulur atasözünden yola çıkarak Türk milletini ne kadar iyiliğe ve birbirine arasındaki iyimserlik duygularıyla gelenek ve göreneklerini günlük hayatımızda görebilmekteyiz. Biz Türk milleti olarak iyiliğe çok önem veririz. Çevremizde yardıma muhtaç olan ihtiyaçlarını karşılamayan insanlar bulunduğu zaman onlara iyilik yapmak için yarışırız.çevremizde bulunan yaşlılara yardım etmek Türk milletinden en güzel ahlaki değerlerinden biri sayılmaktadır.sadece Türk milleti de kendi toplum olan değil savaşlarda ve herhangi bir afette mağdur olmuş insanlara iyilik yaparak kendisini dünyaya kanıtlamış bir ülkedir.iyilik yapmanın insan ne kadar mutlu ettiğini düşündüğümüz zaman iyilik yapmanın hayatımızda önemli yer tuttuğunu söyleyebiliriz.
Ödevlerimi bundan bakarak yapıyorum çok iyi yapanların eline sağlık?