6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 125-126-127-128 Cevapları Sevgi Yayınları
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Düzgün Şekli Olmayan Katıların Yoğunluğu Cevapları Sayfa 125,126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133
Yoğunluk Cevapları
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sevgi Yayınları Sayfa 125 Cevapları
Çalışma Zamanı 2
Soru : Kenar uzunlukları şekildeki gibi aynı olan küplerin kütleleri dijital terazi yardımıyla ölçülüyor.

a. Küplerin kütleleri 128 g ve 64 g olduğuna göre yoğunluklarını hesaplayınız.
Cevap:
Yoğunluk ( d ) = Kütle ( m) / Hacim ( V ) d=m/V
d= 128 / 64 = 2 g/ cm3 ( gri küp)
d= 64 / 64 = 1 g/ cm3. (turuncu küp)
b. Boyutları aynı olan geometrik cisimlerin yoğunlukları için ne söyleyebilirsiniz?
Cevap: Gri küpün yoğunluğu daha fazladır.
Soru : Peki, düzgün şekli olmayan katı maddelerin hacimlerini nasıl hesaplarsınız?
Cevap: Maddenin yapısına ve yoğunluğuna göre hesaplanması gerekir.
Soru : Yandaki resimde yer alan taş parçalarının yoğunluklarını nasıl hesaplayabilirsiniz? Önerilerinizi aşağıdaki noktalı alana yazınız.
Cevap:
Önce taşı tartarız. Bu kütlesini verir.
Su dolu bir kap alırız.
Taşı kabın içine koyarız.
Su dolu kaptan dışarı taşan suyu ölçeriz. Bu hacmini verir.
Yoğunluk formülünden yoğunluğu bularız.
Yoğunluk = kütle / Hacim
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sevgi Yayınları Sayfa 126 Cevapları
Soru : Düzgün geometrik şekli olmayan katı maddelerin hacimlerini hesaplarken bu bilgilerinizden yararlanabilir misiniz?
Cevap: Evet yararlanabiliriz.
Soru : Yukarıda 1 numaralı resimdeki su seviyesinin, kabın içerisine taş atıldıktan sonra 2 numaralı resimdeki seviyeye yükseldiğini fark etmiş olmalısınız. 1 ve 2 numaralı resimlerde su seviyesinin farklı olmasının nedeni nedir? Su seviyesindeki değişim miktarı bize ne ifade eder?

Cevap: Taş atıldığı için farklılık göstermiştir. Taşın hacmini ifade etmektedir.
Soru : Bu değişim miktarından yararlanarak taşların yoğunluğunu hesaplamak için bir yöntem geliştirebilir miyiz?
Cevap: Suyun ilk hacmi ile son hacmini çıkarırsak taşın kütlesini elde ederiz.
Deneyin Yapılışı
• Taş parçasını suyun içine bırakınız. Bu işlem sırasında su taşırmamaya dikkat ediniz. İçerisinde taş parçası bulunan suyun hacmini tabloya not ediniz.
Cevap: Notunuzu alınız.
Sorular
1. Etkinlikte kullandığınız yöntemle hangi tür katı maddelerin yoğunluğunu hesaplayabilirsiniz?
Cevap: Katı maddelerin yoğunluğu hesaplanabilir.
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sevgi Yayınları Sayfa 127 Cevapları
Örnek
Soru : İçerisinde 60 cm3 su bulunan cam tüpün kütlesi 120 g olarak ölçülmüştür. Cam tüpün içine taş parçası atıldıktan sonra kütlesi 180 g, su seviyesi 90 cm3 ölçülmüştür. Su cam tüpten taşmadığına göre taşın yoğunluğunu bulunuz.
Cevap: 120-60=60+240=300-120=180
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sevgi Yayınları Sayfa 128 Cevapları
Soru : Yandaki resimde yer alan özdeş bilyelerin yoğunluklarını nasıl bulabileceğinizi tahmin ediniz. Tahminlerinizi aşağıdaki noktalı alana yazınız.

Cevap: Suyun miktarı hesaplanır. Bilyeler suyun içine atıldıktan sonra ortaya çıkan su miktarı bilyelerin hacmini ortaya koyacaktır.
Örnek 1
Soru : 4 adet özdeş bilyenin toplam kütlesi, eşit kollu terazi ile 200 g olarak ölçülüyor. Bu bilyeler, içerisinde 300 cm3 su bulunan dereceli kaba atıldıklarında su seviyesi 380 cm3 oluyor. Bu bilyelerin yoğunluklarını hesaplayalım.
Cevap: 200g-0.3g=200.3g d=m/V ,d=200.3g/380mL=0.527g/mL
Örnek 2
Soru : İçerisinde 200 cm3 su bulunan dereceli kaba kütlesi 300 g olan taş parçası atıldığında su seviyesinin 350 cm3 olduğu görülüyor. Bu taş parçasının yoğunluğunu hesaplayalım.
Cevap: Su yun taş içine konulunca olan 350 ile normal su olan 200’ü çıkarmanız gerekir.