6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 114-115-116-117 Cevapları MEB Yayınları

Göster

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sevgi Diyen Çağlar Aşar Metni Cevapları Sayfa 114, 115, 116, 117


Sevgi Diyen Çağlar Aşar Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 114 Soruları ve Cevapları


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Araştırdığınız “sevgi” temalı şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap: “Sevgi” temalı bir şiir araştırınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Ben Sana Mecburum – Attila İlhan

“Ben sana mecburum bilemezsin
Adını mıh gibi aklımda tutuyorum
Büyüdükçe büyüyor gözlerin
Ben sana mecburum bilemezsin
İçimi seninle ısıtıyorum.

Ağaçlar sonbahara hazırlanıyor
Bu şehir o eski İstanbul mudur
Karanlıkta bulutlar parçalanıyor
Sokak lambaları birden yanıyor
Kaldırımlarda yağmur kokusu
Ben sana mecburum sen yoksun.”


2. Yunus Emre’nin “Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap: Yunus Emre’nin “Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Yunus Emre’nin yaratılanı hoş gör Yaradandan ötürü sözü ile tüm kainatın tek bir yaratıcısı olduğunu bu yüzdende her canlıyı hoş görmemiz gerektiğini anlatmaktadır.

Bu söz ile canlılara karşı bağışlayan, hoş gören, affetmeyi bilen bir kişi olmamız gerektiği söylenmiş her canlıyı hatası kusuru davranışı ne olursa olsun hoşgörü ile karşılaşmamız gerekmektedir. Her şeyin yaratıcısı Allah TIR. Varlıkların eksiklikleri onların davranışları hataları Allah’ın c.c. taktiridir. Allah’ın c.c isteği ve emri her canlıyı ve insanı sevgi ile ve hoş görerek karşılaşmamız gerekir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 115 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda, şiirde geçen bazı kelimeler verilmiştir. Metinden hareketle bunların anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.


Cevap:

  • Kın: Bıçak, kılıç vb. kesici araçların kabı
  • Kor: İyice yanarak ateş durumuna gelmiş kömür veya odun parçası
  • Yar: Sevgili
  • Nadan: Bilgisiz, cahil
  • Seher: Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı, seher vakti
  • Sefer: Yolculuk

2. ETKİNLİK


A) Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.


1. Şair, şiirde hangi öğütleri vermektedir? Anlatınız.


Cevap:

  1. Savaşmamamız,
  2. Merhametle hareket etmemiz,
  3. Sabırlı olmamız,
  4. Cahillere kulak asmamamız,
  5. İnsanlara iyi davranmamız,
  6. Kimseden sevgimizi esirgemememiz

gibi öğütler şiirde verilmektedir.


2. Şiirin birinci dörtlüğünde yer alan “Kılıcını koy kınına / Yüreğinle yürü dostum.” dizeleriyle hangi karakter özellikleri vurgulanmaktadır?


Cevap: Kavgacı karakter özelliği vurgulanmaktadır.


3. İnsanlıktan ümidini kesmeyen kişiler neler başarabilirler? Anlatınız.


Cevap: İnsanlıktan ümidini kesmeyen kişiler neler başarabilirler? Anlatınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

İnsanlıktan ümidini kesmeyen kişiler inandıkları her şeyi başarabilirler. Bu kişiler çevresindeki insanların neler yapabileceğine inanır ve güvenirler. Çevredeki herkesle iyi geçinir kendilerini sevdirirler. İnsanları severler onların görüşlerine saygı duyarlar. Bu kişiler topluma da faydası olan kişilerdir.

Bize insanlıktan umudumuzun kesilmemesi gerektiğinin en güzel örneği Mustafa Kemal Atatürk tür. Savaşlardan çıkan bitmiş bir ülkenin yeniden ayağa kalkacağına inanmıştır. Halkı uyandırıp onlara umutlar vererek güven sağlayarak ülkeyi ayağa kaldırmıştır.Bizimde bu hayatta örnek alacağımız kişilerin en başında Mustafa Kemal Atatürk gelmektedir.


4. Her işini sevgi ile yapan bir insan hangi özelliklere sahip olur? Örneklerle anlatınız.


Cevap: Her işini sevgi ile yapan bir insan hangi özelliklere sahip olur? Örneklerle anlatınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Bir işi yapmamız için gerekli özelliklerimizin olması gerekir. Bilgi, yetenek ve tecrübenin yanında sevgi ile işimizi yaparsak başarıya ulaşabiliriz. Sevgi ile başladığımız işi sürekli ileriye taşımaya çalışırız. İleriye taşıma ihtiyacı bizi başarıya götürecektir. Başarının arkasından mutluluk gelecektir. Sürekli çalışma disiplin özelliklerini de işimizi severek kazanabiliriz. İşimizi severek yapan insanlar toplumun gelişmesine katkı sağlarlar.

İşini severek yapan bir mimar insanlara rahat konforlu bir yaşam alanı sunar. İşini severek yapan bir mühendis insanların yaşamını kolaylaştırmak için sürekli fikirler üretir. İşini sevmeden yapan bir temizlik görevlisi olsa sokaklarımız çöplerden geçilmezdi.

Başarılı olmak ve mutluluğa ulaşmak için yaptığımız iş değildir. Önemli olan onu severek yapmaktır.


B) Metinden hareketle arkadaşlarınıza sormak üzere iki soru hazırlayınız.


Cevap:

  1. Daha Güzel Bir Dünya İçin Nasıl Davranmalıyız?
  2. Gariplere Neden Küsmemeliyiz?

3. ETKİNLİK


Soru : Hz. Muhammed’in Veda Hutbesi’nde dile getirdiği ifadelerden yola çıkarak öğretmeninizle oluşturacağınız grubunuzla “eşitlik ve insan hakları” konulu bir konuşma hazırlayınız. Hazırladığınız konuşmayı sunması için bir grup sözcüsü belirleyiniz.


(…)
“Ey insanlar! Rabbiniz birdir. Babanız da birdir. Hepiniz Âdem’in çocuklarısınız, Âdem ise topraktandır. Arap’ın Arap olmayana, Arap olmayanın da Arap üzerine üstünlüğü olmadığı gibi; kırmızı tenlinin siyah üzerinde, siyahın da kırmızı tenli üzerinde bir üstünlüğü yoktur.”
(…)


Cevap: “Eşitlik ve insan hakları” konulu bir konuşma hazırlayınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Eşitlik ve insan hakları toplum içerisindeki var olan bozuklukları düzelteceğim gibi toplum içerisindeki var olan sorunların çözümünü de eşitlik ve insan hakları ile sağlanabileceğini unutmamamız gerekir.

Bir toplumda eşitlik ve insan hakları ne kadar değerli ve ne kadar sağlam yapıları oturtulmuş olursa toplum içerisinde var onun dayanışma ve yardımlaşma oldular o derece artarak devlete ve millete olan güven artıracağından dolayı milletin sağlam ve güçlü bir Temeller üzerinde gelecek olan tehlikelere karşı da dimdik duracağını ifade etmek doğru olacaktır.

Sonuç olarak güçlü bir devletin temellerinin atılması ancak eşitlik ve insan haklarının toplum içerisinde yayılması ve bu olguların adapte edilerek başarılı bir milletin elde edilmesi sonucunda sağlam bir millet ve sağlam bir devlet olarak bir kimsenin yıkamayacağı bir model olacaktır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 116 Soruları ve Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda, soldaki kutucukta bulunan dörtlük Abdurrahim Karakoç’un “Tut Ellerimden” isimli şiirinden alınmıştır. Sağdaki kutucukta bulunan metin ise bu dörtlüğün düz yazıya çevrilmiş biçimidir. Bu metinleri dikkatle okuyunuz.


TUT ELLERİMDEN
(…)
Gönüldeki birlik kalkandır dışa
Aldırma ayaza, yele, yağışa
Giden ilkbahara, gelecek kışa
Beraber göçelim tut ellerimden.
(…)

Abdurrrahim KARAKOÇ

Gönüldeki birlik dışa kalkandır. Ayaza, yele, yağışa aldırma. Ellerimden tut. Giden ilkbahara, gelecek kışa beraber göçelim.
Abdurrahim KARAKOÇ


A) Bu iki metin arasındaki farkları belirtiniz.


Cevap:

  • Birinci metinde ahenk vardır. İki metinde ahenk yoktur.
  • Birinci metinde türü şiir, ikincisi ise düz yazıdır.

B) Sizce hangi metin daha etkili bir anlatıma sahiptir? Düşüncelerinizi nedenleriyle yazınız.


Cevap: Birinci metin daha etkilidir. Çünkü ahenkler ve söz sanatlarıyla daha etkili olması sağlanmıştır.


C) Sol kutucuktaki dörtlükte dize sonlarında yer alan ses benzerliklerine dikkat ediniz. Bu benzerliklerin şiirin anlatımına olan katkısını açıklayınız.


Cevap: Şiire ahenk katmıştır.


D) Aşağıya “sevgi” kelimesinin harflerini kullanarak akrostiş bir şiir yazınız. Şiirinizin dize sonlarında ses benzerliği olan kelimeler kullanmaya çalışınız.


Cevap: “Sevgi” kelimesinin harflerini kullanarak akrostiş bir şiir yazınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Severek yaklaşalım hayvanlara

Elimizi uzatalım gücümüz yettiğince

Verelim el ele besleyelim onları

Güzel olan sevmektir aslında

İyilik en güzel duygudur.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 117 Soruları ve Cevapları


5. ETKİNLİK


BİLGİN VE GEMİCİ


“Geçmiş zamanların birinde bir dil bilgini bir gemiye binmiş. Bilgisiyle övünmeyi sevdiği için, cahil bir kimse olan gemiciyi karşısına alıp bilgiç bir tavırla sormaya başlamış: ‘Sen hiç dil bilgisi bilir misin?’ Zavallı gemici: ‘Hayır.’ demiş. Bilgin: ‘Öyleyse ömrünün yarısı boşa gitmiş, vah vah!’ demiş. Gemici bu söze çok kırılmış ama susmuş, bir şey belli etmemiş. Bir zaman sonra hızlı esen bir rüzgâr gemiyi sarsmaya başlamış. Gemide bulunanlar korkmuşlar, telaşlanmışlar, can derdine düşmüşler. Gemici, bilginin yanına gidip ‘Yüzmesini bilir misiniz?’ demiş.” (…)
Mevlâna Celaleddin Rumî


A) Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle verilen cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


Cevap:

  • ( Yanlış ) Gemici, bilgili ve öfkeli biridir.
  • ( Doğru ) Bilgin, bilgisiyle övünmeyi seven biridir.
  • ( Yanlış ) Gemici, bilginin sözlerine hiç aldırmamıştır.
  • ( Yanlış )  Gemidekiler, gemi delinip su almaya başladığı için korkmuştur.

B) Gemicinin “Yüzmesini bilir misiniz?” sorusundan sonra hikâye nasıl devam etmiş olabilir? Aşağıya yazınız.


Cevap: “Şimdi ömrünün tamamı gitti işte, çünkü gemi batacak.” demiş gemici. Gemi batmış, bilgin de boğulmuş. Bilgisi onu kurtaramamış.


C) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili olan isimlere “Nasıl?” sorusunu sorunuz. Bu soruya verdiğiniz cevabı örnekteki gibi yazınız.


Cevap:

Zavallı gemici “Hayır!” demiş. ⇒ Nasıl gemici? ⇒ Zavallı gemici

Hızlı esen rüzgâr gemiyi sarsmış. ⇒ Nasıl rüzgar? ⇒ Hızlı esen rüzgar


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Yaşadığınız çevrede şehirde bulunan yardım kuruluşları hakkında araştırma yapınız.


Cevap: Yaşadığınız çevrede şehirde bulunan yardım kuruluşları hakkında araştırma yapınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Yaşadığımız çevrede şehirde bulunan eğitim-sen Kızılay kaymakamlıklar LÖSEV Milli Eğitim Bakanlığı çeşitli dernekler ve kuruluşlar insanların hayatlarını kolaylaştırmak için çevremizde var olan kuruluşlara örnek olarak verilebilir.

Bu kurum ve kuruluşlar insanların hayatlarını daha iyi bir şekilde devam ettirebilmesi için sosyal maddi ve manevi olarak bir çok destek vermekle beraber toplum içerisindeki var olan düzenin düzenlenmesi ve varolan düzenin korunması için büyük çalışmalar yaptıklarını söylememiz doğru olacaktır.

İlgili Makaleler

2 Yorum

  1. Nuran dedi ki:

    Sevgi ve saygı insanların ilişkileri arasındaki en önemli Duygulardan iki tanesi dir Sevgi toplumda var olan insanlar arasında sıkıntıları gidermek de beraber insanları ilişkilerinde en önemli faktör etkisi olan sevgi faktörüdür sevgi faktörü ile beraber de insanların toplum içerisinde bir arada yaşaması ve sıkıntıların giderilmesi var olan farklılıklarımızın ve sorunlarımızın çözülebilmesi için birbirimize karşı daha sevginin yanında saygı faktörünü ek olarak ekleyerek saygı sevgi çerçevesinde güzel bir millet haline gelmemiz mümkündür İşte bu nedenle hayatımıza sürekli olarak sevgi ve saygıyı ön planda tutarak toplumsal ilişkilere dikkat etmeniz gerekmektedir.

  2. Hamdiye dedi ki:

    Çocukların güzel bir çocukluk getirmesi için sevginin önemini ne kadar önemli olduğunu belirtmek istiyorum.biz çocuklar bakıma muhtaç canlılar olduğumuz için bakım bir yana sevgiye de ihtiyaç duyduğumuzu unutmamalıyız.anne ve babalarımız bize verdikleri Sevgi sayesinde büyür gelişir ve topluma faydalı bireyler oluruz. Daha sonra arkadaşlarımızla ilişkimizde sevgi ile büyüdüğümüz için daha güzel bir yaşamımız olur. Bence sevgi her şey demektir. Sevilmeyen bir insan mutsuz ve asık suratlı olabilir. Sevilmeyen bir insan yardımlaşma dayanışma ve paylaşımın önemini bilemez.bu konuda bizi bilgilendirdiğiniz bey okuduğumuz değerlendirme metnindeki soruları cevaplayarak derslerimize yardımcı olduğunuz için size çok teşekkür ediyor başarılarınızın devamını diliyorum.

     

Bir cevap yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.