8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 115-116-117-118-119-120-121. Sayfa Cevapları SDR Dikey Yayıncılık


Fen Bilimleri Öğretmeni

İçindekiler

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Asit ve Bazların Genel Özellikleri Cevapları Sayfa 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121


Asit ve Bazların Genel Özellikleri Cevapları


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları

Soru : Peki limon, yeşil erik gibi gıda maddelerinin ekşi; sivri biber, pul biber gibi bazı gıda maddelerinin ise acı olmasının sebebi nedir?


Cevap : Besinlerin içerisinde var olan bileşiklerden kaynaklamaktadır.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları

Etkinlik 4-3 Belirteç Yapalım


Gerekli Malzemeler

‣ Cam bardak (6 adet)
‣ Çamaşır deterjanı
‣ Bebek şampuanı
‣ Kırmızı lahana
‣ Kalem, kâğıt
‣ Limon tuzu
‣ Toz sabun
‣ Cam kâse
‣ Sıcak su
‣ Karbonat
‣ Süzgeç
‣ Bıçak
‣ Sirke

Etkinliğin Yapılışı

➜ İlk olarak kırmızı lahanayı küçük parçalar hâlinde dikkatlice kesiniz.
➜ Daha sonra parçalanmış lahana yapraklarının üzerine sıcak suyu dökünüz.
➜ Hazırladığımız karışımın sıcaklığı oda sıcaklığına gelinceye kadar bekleyiniz.
➜ Karışım soğuduktan sonra bir süzgeç yardımıyla lahana yapraklarını sıvı kısımdan ayırınız.

➜ Cam bardakların içine, elde ettiğiniz kırmızı lahana suyundan eşit miktarlarda koyunuz.
➜ Limon tuzu, sirke, bebek şampuanı, karbonat, toz sabun ve çamaşır deterjanından az miktarda alarak bu maddeleri, cam bardaklara koyduğunuz kırmızı lahana sularının içerisine ayrı ayrı ekleyiniz.
➜ Bardakların birbirine karışmaması için ilave ettiğiniz maddeleri kâğıtlara yazarak bardakların altlarına koyunuz.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 117 Cevapları

Neler Gözlemlediniz?


✔ Bardaklarda oluşan renklerde farklılık oldu mu? Oldu ise bu farklılığın sebebi nedir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet. Bardaklarda oluşan renklerde farklılık oldu. Eklenen maddelerin içerisinde var olan asit ve bazlar sonucunda renklerinde ve yapılarında bozulmalar meydana gelmiştir.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 118 Cevapları

Soru : Bazı maddelerin yaklaşık pH değerleri aşağıdaki çizelgede verilmiştir. pH değerlerini inceleyerek maddeleri asidik ve bazik olarak sınıflandırınız.


Cevap : İçerisinde var olan asit ve bazların etkilerine göre sınıflandırılmaktadır.

“8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 115-116-117-118-119-120-121. Sayfa Cevapları SDR Dikey Yayıncılık”


Soru : Farklı maddelerin pH değerlerini araştırarak benzer bir çizelge de siz hazırlayınız. Hazırladığınız çizelgeyi sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 115-116-117-118-119-120-121. Sayfa Cevapları SDR Dikey Yayıncılık”


Soru : Sizce çözeltilerin asidikliğinin veya bazikliğinin ölçüsü nedir?


Cevap : Sizce çözeltilerin asidikliğinin veya bazikliğinin ölçüsü nedir? konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Asitlik ve bazik özellikler Maddelerin kimyasal yapılarından kaynaklanır. Asitler yakıcı özellikleri bulunur ve tatları ekşidir. Bazılar ise tatları acı durumdadır, kayganlaştırıcı özellikleri vardır. Bu iki özeliklteki Maddelerin bir araya gelmesi ile su veya tuz oluşumu gerçekleşir.

Asidik veya bazik ölçüleri turnusol kağıdı ile ölçülür. Asitler turnusol kağıdı üzerinde kırmızı renk oluşturur. Bazılar ise turnusol kağıdı zerinde mavi renkler oluşturur Asitlerin ph değeri 0-7 arasındadır. Bazların ph değeri ise 7-14 ph aralığındadır.


4-4  Çözeltilerin pH Değerlerini Ölçelim


Gerekli Malzemeler

‣ 100 mL’lik beherglas (5 adet)
‣ Sodyum karbonat (Na2CO3 )
‣ Sodyum hidroksit (NaOH)
‣ pH çizelge kâğıdı
‣ Limon suyu
‣ pH kâğıdı
‣ Sirke
‣ Saf su
‣ Spatül
‣ Baget

Etkinliğin Yapılışı

➜ Beherglaslardan birini yarısına kadar limon suyu, diğerini ise yarısına kadar sirke ile doldurunuz.
➜ İçinde limon suyu ve sirkenin bulunduğu beharglasları su ile tamamlayınız.

➜ Boş beherglaslardan birine bir spatül sodyum hidroksit, diğerine ise sodyum karbonat koyunuz.
➜ Beherglaslardaki sodyum hidroksit ve sodyum karbonat üzerine, beherglasların yarısına kadar
su doldurup bunları baget ile karıştırınız.
➜ Öğretmeninizin gözetiminde, beherglasların çözeltilerine pH kâğıdını daldırıp çözeltilerin pH
değerlerini pH çizelge kâğıdından yararlanarak belirleyiniz.
➜ Boş bir beherglası yarısına kadar saf su ile doldurunuz.
➜ pH kâğıdını saf suya daldırıp saf suyun da pH değerini, pH çizelge kâğıdından yararlanarak
belirleyiniz


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 119 Cevapları

Neler Gözlemlediniz?


✔ Hangi maddeleri içeren beherglasta pH kâğıdının rengi değişti? Hangilerinde değişiklik olmadı? Nedenini açıklayınız.


Cevap : Karamel ve meşrubat işlemlerinde, kakao ve çikolata yapımında, zeytinlerin yumuşatılmasında gibi birçok işlemde kullanılır. Bu yüzden sodyum hidroksit olan beherglastta renk değişimi görülmüştür. İnsan vücudu için pek de zararı olmayan sodyum bikarbonatın konulduğu beherglast da ise değişim görülmemektedir.


✔ İncelediğiniz çözeltileri asidik ve bazik olarak sınıflandırabilir misiniz? Bu sınıflandırmayı pH çizelge kâğıdı ile nasıl yaparsınız? Açıklayınız.


Cevap : Evet. İncelediğiniz çözeltileri asidik ve bazik olarak sınıflandırabiliriz. Ölçülen suyun pH değeri ile  yapabiliriz.


✔ Çözeltilerin pH değerleri ile asidiklik ve baziklik arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.


Cevap : Asitlerin ph değeri 7’den küçüktür en küçüğe gittikçe asitlik özelliği çoğalır ph değeri 7’nin üstünde olanı ise bazdır. Yukarıya gittikçe bazlık özelliği artar ph değeri 7 olan ise saf sudur.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 121 Cevapları

Soru : Acaba bu etkileşimler, maddeler için yararlı mı yoksa zararlı mıdır?


Cevap : Maddenin yapısını değiştirdiği için zararlıdır.


Etkinlik 4-5 Asitler ve Bazlar Hangi Maddelere Etki Eder?


Gerekli Malzemeler

‣ Magnezyum veya çinko metali
‣ Derişik HCl çözeltisi
‣ Sodyum hidroksit (NaOH)
‣ 50 mL’lik beherglas (2 adet)
‣ 100 mL’lik beherglas (5 adet)
‣ Damlalık (2 adet)
‣ Kâğıt parçaları
‣ Kumaş parçaları
‣ Kemikli et parçaları
‣ Mermer parçaları
‣ Porselen parçaları
‣ Su
‣ Spatül
‣ Baget
‣ Sirke

Etkinlik Uyarıları

➜ Bu etkinliği öğretmeninizin gözetiminde yapınız.
➜ Asit ve bazlar ile çalışırken çok dikkatli olunuz. Asit ve bazlarla çalışma konusunda öğretmeninizin talimatlarına uyunuz.

Etkinliğin Yapılışı

➜ Arkadaşlarınız ile gruplara ayrılınız.
➜ 50 mL’lik beherglaslardan birine beş spatül sodyum hidroksit koyup yarısına kadar su doldurunuz.
➜ Baget yardımı ile karışımı karıştırarak derişik sodyum hidroksit çözeltisi elde ediniz.
➜ Öğretmeninizden, 50 mL’lik diğer beherglasa derişik hidroklorik asit çözeltisi hazırlamasını isteyiniz.
➜ Hazırladığınız derişik sodyum hidroksit ve hidroklorik asit çözeltilerini damlalıklara doldurunuz.
➜ 100 mL’lik beherglasların içerisine kâğıt, kumaş, kemikli et, porselen ve mermer parçalarını koyunuz.
➜ Kâğıt, kumaş, kemikli et, porselen ve mermer parçalarının üzerine damlalıklardaki çözeltilerden ayrı ayrı damlatarak gözlemlerinizi defterinize not ediniz.
➜ Çinko veya magnezyum metalinden küçük bir parça alarak 50 mL’lik beherglaslardaki sodyum hidroksit ve hidroklorik asit çözeltilerinin içerisine atarak değişimleri gözlemleyiniz.


Neler Gözlemlediniz?


✔ Asitlerin ve bazların hangi maddeler üzerinde olumsuz etkileri oldu? Hangi maddeler arasında etkileşim olduğunu açıklayınız.


Cevap :

Kâğıt parçaları, Kumaş parçaları, Kemikli et parçaları, Mermer parçaları, Porselen parçaları üzerinde olumsuz etkileri oldu.

‣ Su‣ Spatül, Baget, Sirke etkileşim oldu.


 

Our Score

Ödevini Bulamadıysan ARA

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 115-116-117-118-119-120-121. Sayfa Cevapları SDR Dikey Yayıncılık

Konusu Hakkında Soru Sormak İster Misiniz ?
Yorum ve Düşüncelerinizin Bizim İçin Ne Kadar Değerli Olduğunu Biliyor Musunuz ? Destek ve Yorumlarınız için Tıklayınız...




Hamdiye
Ders kitabımızı yer alan bu konu ile beraber asitlerin ve bazların hangi ürünlerde ve yediğimiz içeceklerin içinde var olduğunu öğrendik.yediğimiz meyve ve sebzelerde içtiğimiz içeceklerde asit ve bazların olduğunu bu konuyla ve örneklerle öğrenip kavradı que zaten fen bilimleri dersi araştırmaya gözlemleri ve öğrenmeye dayalı bir ders olduğundan ödevlerimi yaparken hem eğleniyor hem farklı bilgilere dinliyor hem de ödevlerimi bitiriyorum aklıma takılan bilmediğim sorular cevaplamak sizin sayenizde daha kolay bir hal aldığı için size teşekkürlerimi iletmek istedim
Konuya Bir Cevap Yazın.İsim bölümünü boş bırakabilirsiniz.

Önceki Ders Kitabı Sayfa Cevapları « Bir Sonraki Sayfa Cevapları Konusu »

    • 15 Kayıtlı Üye
    • Son Üye Mine
    error: Content is protected !!