8. Sınıf İnkılap Tarihi

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Sayfa 159-160-161-162 Cevapları Dersdestek Yayıncılık

8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Yabancı Okullar Sorunu Cevapları Sayfa 159


Yabancı Okullar Sorunu Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 159


Soru : Aşağıda Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde ülkemizde faaliyet gösteren yabancı okullarla ilgili bir metin görüyorsunuz. Metni okuyunuz metinde anlatılan durumun yol açabileceği sonuçları sınıfınızda tartışınız.


“1894’te imparatorluk düzeyindeki Protestan okullarının sayısı 398 idi. Misyoner okullarının sayısı 1907’de 465’e yükselmişti. Fransız okulları 37 kentte 72’yi, ABD okulları da 19 ilde 27’yi bulmuştu. İngilizlere ait yalnız İstanbul’da 83 öğretim kurumu bulunuyordu. Rus okullarının sayısı 44, İtalyanlarınki 24, Almanların ve Avusturyalıların ise yedişer idi. Başkent dışında yabancı okulların kümelendikleri başlıca iller de dikkati çekiyordu. Beyrut’ta 89, Elâzığ’da 83, Erzurum’da 24; Diyarbakır, Halep, Bitlis’te yirmi ikişer, Adana’da 18, Ankara’da 9 ve Van’da 8 yabancı okul bulunuyordu.”


Cevap:

Maddeler halinde etinde anlatılan durumun yol açabileceği sonuçlar

  • Çok fazla fikir ayrılığı ve karışlıklar
  • Kültür yozlaşmaları
  • Batı özentisinin artması
  • Casusların çoğalması
  • Halkın onları benimseyip ülkesinden soğuması

8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Dış Borçlar Sorunu Cevapları Sayfa 160


Dış Borçlar Sorunu Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 160


Yanda “Yüzyıl Süren Cendere: Osmanlı Devleti Dış Borçları” adlı bir kitabın kapak görseli verilmiştir. “Cendere” baskı altına alma, sıkıştırma anlamında bir sözcüktür.

Soru : Buna göre yazarın Osmanlı dış borçlarını neden yüzyıl süren bir cendereye benzetmiş olabileceğini sınıfınızda tartışınız.


Cevap:

Yazarın Osmanlı dış borçlarını yüzyıl süren bir cendereye benzetmesi bence borçların zamanla bir devleti ne kadar zor durumda bırakabileceği ve ülkenin sonunu getirebileceği ifade edilmek için bu tabir yapılmıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Musul Sorunu Cevapları Sayfa 161


Musul Sorunu Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 161


Soru : İngiltere’nin Musul Sorunu’nu Milletler Cemiyetine taşımak istemesinin nedenleri neler olabilir?


Kısa Cevap : “İngiltere’nin Musul Sorunu’nu Milletler Cemiyetine taşımak istemesinin nedenleri neler olabilir?”

Uzun Cevap :

Musul Sorunu, Osmanlı Devleti’ne bağlı Musul Vilayeti’nin toprak sorunu olduğu için bu isimle anılmıştır.

I. Dünya Savaşı’ndan önce Osmanlı hakimiyetindeki Musul ve çevresi petrol kaynakları sebebi ile göz odağı olmuştur. Musul 1916 tarihli Sykes-Picot Antlaşması ile Fransa’ya bırakılmıştır. Fransa menfaatleri sebebiyle Musul bölgesini İngiltere’ye bıraktı.

Mondros Mütarekesinin 7. maddesine göre Musul’un kendilerine terk edilmesini Hristiyanların güvenliği, İngiliz savaş esirlerine kötü muamele edilmesi gibi sebepler ile istediler. 15 Kasım 1918 tarihinde İngiliz askerleri Musul’a asker çıkarıp işgal ettiler .

Musul Sorununun çözümü 5 Haziran 1926 tarihinde İngiltere ile imzalanan Ankara Antlaşması‘yla son bulmuştur. “Brüksel Hattı” Türkiye-Irak sınırı olarak kabul edilerek İngiliz mandası altındaki Irak’a bırakılmıştır.


Soru : Siz olsaydınız Musul Sorunu’nun Türkiye lehine çözümü için nasıl bir politika izlerdiniz? Neden?


Kısa Cevap : “Siz olsaydınız Musul Sorunu’nun Türkiye lehine çözümü için nasıl bir politika izlerdiniz? Neden?”

Uzun Cevap :

Musul sorunu, Türkiye ile İngiltere arasında Birinci Dünya Savaşı sonrasında yaşanmıştır. Çözümü 5 Haziran 1926 tarihinde İngiltere ile imzalanan Ankara Antlaşması‘yla yapıldı.

Özümü 5 Haziran 1926 tarihinde İngiltere ile imzalanan Ankara Antlaşması‘yla bir bölgeydi. 19.yüzyılın sonlarından itibaren, petrol önem kazanmış ve böylece Musul Vilayeti de değerlenmiştir. Musul Vilayeti, aynı zamanda İran ile Mezopotamya arasındaki doğal bir geçiş noktasıdır.

İngiltere, Musul’u alarak bölgedeki etkinliğini sürdürebilmek ve Hindistan yolunun emniyetini sağlamak istiyordu.

İngiltere, 30 Ekim 1918 tarihli Mondros Mütarekesi imzalandığı sırada Türk birliklerinin kontrolünde bulunan Musul’u mütarekenin 7. Maddesini ileri sürerek, 15 Kasım 1918’de işgal etti. 5 Haziran 1926’da “Brüksel Hattı” Türkiye-Irak sınırı olarak kabul edildi. Böylece Musul, İngiliz mandası altındaki Irak’a verildi.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Nüfus Mübadelesi  Cevapları Sayfa 162


Nüfus Mübadelesi Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 162


Soru : Türkiye’nin Yunanistan ile nüfus mübadelesi yapmak istemesinin nedenleri neler olabilir?


Kısa Cevap : “Türkiye’nin Yunanistan ile nüfus mübadelesi yapmak istemesinin nedenleri neler olabilir?” 

Uzun Cevap :

Osmanlı Devleti, Balkan Savaşı sonrasında Rumeli’deki topraklarının neredeyse tamamını kaybetti. Buradaki Türkler bir anda devletlerinde azınlık konumuna düşerek zor durumda kaldılar. 10 sene boyunca Epir bölgesindeki, Selânik ve çevresindeki şehirler ile birlikte adalardaki Müslümanlara karşı yoğun baskı ve yer yer katliamlar yapıldı.

1922’de Yunan Ordusu’nun Anadolu’da yenilmesinin ardından buradaki İRumlar kendi ülkelerine giderek Müslümanların evlerini alarak yerleşmeye başladı.

Ev ihtiyacını karşılayabilmek için Müslümanları evlerinden çıkarmaları ve ülkelerine göndermeleri gerekiyordu. 30 Ocak 1923 tarihinde Türkiye ile Yunanistan arasında mübadeleyi öngören sözleşme imzalandı ve göç başladı.

Sözleşme gereği, 1 Mayıs 1923 tarihi itibarıyla Türkiye topraklarındaki Rum/Ortodoks nüfus ile Yunanistan topraklarındaki Türk/Müslüman nüfus arasında zorunlu göç başlamış oldu.

Batı Trakya Türkleri ile İstanbul Rumları bu göçten muaf tutuldu. Üçüncü madde ile 18 Ekim 1912 tarihinden itibaren yerlerinden göç etmiş olanlar da mübadele kapsamına alınıyordu.

14’üncü maddede göçmenlere yeni geldikleri ülkede geride bıraktıkları mallara eş değer nitelikte ve değerde mal verileceği belirtilmişti.


İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. Yabancı okulların çokluğu ve yabancı etkilerin artması gerçekten düşündürücü. Osmanlı dönemindeki bu durum, ülkemizin kültürel ve siyasi açıdan zor bir dönemden geçmesine neden olmuş gibi görünüyor.

Bir yanıt yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.