5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57-58 Cevapları Anıttepe Yayıncılık

Göster

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık 6 Mart 1915 Gecesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58


6 Mart 1915 Gecesi Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 52 Soruları ve Cevapları


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Çanakkale ile ilgili sanal ziyaretiniz sırasındaki gözlemlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap: Çanakkale ile ilgili sanal ziyaretiniz sırasındaki gözlemlerinizi bu kısma kısaca yazınız.


2. Sanal gezi sayesinde neler öğrendiniz? Farklı kaynaklardan bilgi edinme konusundaki düşüncelerinizi açıklayınız.


Cevap: Çanakkale hakkında milletimizin yapmış olduğu uygulamalar, şehitlerimiz, komutanlarımız ve Mustafa Kemal Atatürk hakkında bilgiler elde ettik.


3. Nusrat Mayın Gemisi hakkında neler öğrendiniz? Öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap: Nusrat Mayın Gemisi hakkında neler öğrendiniz? konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Günümüzde Nusret ismiyle bilinmekte olan bir mayın döşeme gemisidir. İngiliz ve Fransız zırhlı gemilerinden önce boğaza döşediği 26 mayınla gemilerin geçişini engellemiş ve savaşı kazanmamızda büyük bir aracı olmuştur.

Savaştan sonra başka amaçlarla kullanılan gemi bir dönem batmış sonra çıkarılmış olan gemi günümüzde Mersin’de anıt-müze olarak bulunmaktadır. Birebir orijinal kopyası yapılmış o da Çanakkale Deniz Müzesinde  sergilenmektedir.


4. “Çanakkale Geçilmez!” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap: “Çanakkale Geçilmez!” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Çanakkale geçilmez sözü nü biz Türkler değil İngilizler demiştir. Biz onlara bunu dedirtmişşizdir. Nasılmı? Osmanlıyı bitirmek için Rusya ya yardım etmek için büyük İngiliz zırhlı savaş filosu boğazı geçip İstanbul u işgale karar verdiler sandılar ki Çanakkaleyi geçeriz.

Fakat olmadı Osmanlı öyle bir savunma hattı kurdu ki boğaza giren iki İngiliz savaş gemisi 18 mart 1915’te soğuk sularda battı çünkü boğaz mayınlıydı.

Bir hamle daha sabahın ilk saatlerin de bir bomba koca zırhlıyı vurdu oda battı Seyit onbaşı tek başına vurdu baktılar ki olmuyor. Topladılar Hindu, yayman, Anzak kimi bulurlarsa yüklendiler galiboluya.

Türkün büyük komutanı aman vermedi top tüfek süngü aylarca kanlı savaşlar arıburnu conkbayırı sebtülbahir anafartalar komutanı Mustafa Kemal Paşa işte burada dünyaya adını duyurdu ve onlara Çanakkale geçilmez dedirtti.


5. Çanakkale ile ilgili ezberlediğiniz şiiri sınıfta okuyunuz.


Cevap: Çanakkale Savaşı ile ilgili şiirler araştırınız. Beğendiğiniz bir şiiri ezberleyiniz. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

Çanakkale Destanı

Yaşamaz ölümü göze almayan.
Zafer, göz yummadan koşana gider.
Bayrağa kanının alı çalmayan,
Gözyaşı boşana boşana gider!
Kazanmak istersen sen de zaferi
Gürleyen sesinle doldur gökleri
Zafer dedikleri kahraman peri
Susandan kaçar da coşana gider.
Bu yolda herkes bir ey delikanlı
Diriler şerefli ölüler şanlı
Yurt için döğüşen başı dumanlı
Her zaman bu şandan, o şana gider
Faruk Nafiz Çamlıbel


ÇANAKKALE İLE ATAM

Atam senin sayende herşey oldu,
Sana minnettarız Atam
Çanakkale savaşında
Düşmanları yenip
Vatanı milleti kurtardın Atam
O,düşüncelerine,fikrine,
Sevgine,saygına,
Cesaretine,yeteneğine,
Hayranım Atam


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 54 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda anlamları verilen kelimeleri bulup bulmacaya yerleştiriniz. Bulmacada gizlenen şifreyi bulunuz.


  1. Her türlü korku, tasa ve tehlikeden uzak, güvende olma durumu. SELAMET
  2.  Gemilerin barınmalarına, yük alıp boşaltmalarına, yolcu indirip bindirmelerine yarayan doğal veya yapay sığınak. LİMAN
  3.  Koruma, gözetme, esirgeme, koruyuculuk, gözetim. HİMAYE
  4.  Dinlenme, rahat etme. İSTİRAHAT
  5.  Çok koyu.  ZİFİRİ
  6.  Güneyden veya güneybatıdan esen ve bazen de yağış getiren yerel rüzgâr. LODOS
  7.  İnsan aklının alamayacağı olay. MUCİZE
  8.  Bilinmeyen, bilinmedik. MEÇHUL

2. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucuklardaki deyimlerden uygun olanları getirerek cümleleri tamamlayınız.


Cevap:

  • Kendinizi göstermemek için çaba harcayın.
  • Ne pahasına olursa olsun bu görevin hakkıyla ve eksiksiz yerine getirilmesi gerekiyordu.
  • Uzaktan devriye gezen düşman gemilerinin güçlü projektörleri arada denizi yalarken endişe veriyordu.
  • Türk kıyılarında bir projektör yandı ve düşman gemisinin projektörünü ablukaya aldı.

b) Anlamını öğrendiğiniz bu deyimleri birer cümlede kullanınız.


Cevap:

  • Okulda başarı için öğrenciler, çaba harcayın dedi.
  • Final maçını ne pahasına olursa olsun kazanmak zorundayız.
  • 2-0 geriye düşmemiz endişe veriyordu.
  • Düşman askerlerini İzmir’de ablukaya aldık.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 55 Soruları ve Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1) Cevat Bey’in Nazım Bey’e verdiği görev nedir?


Cevap: Nusrat gemisi ile limanda kıyıya paralel olarak 26 mayın dökme görevidir.


2) Nazım Bey, görevi ile ilgili ne düşünüyor? Görevini yerine getirme kararlılığı içinde midir? Açıklayınız.


Cevap: Nazım Bey, ne pahsına olursa olsun görevini yerine getirmesi gerektiğini düşünüyorum. Evet Nazım Bey, Görevini yerine getirme kararlılığı içindedir.


3) Nazım Bey, geminin komutanlığı için kimi seçmiştir?


Cevap: Tophaneli Yüzbaşı Hakkı Bey’i seçmiştir.


4) Yüzbaşı Hakkı Bey, sağlık sorunu yaşamasına rağmen bu görevi neden kabul etmiştir?


Cevap: Yüzbaşı Hakkı Bey, sağlık sorunu yaşamasına rağmen bu görevi, önemli bir görev olduğu ve Türk milletinin bağımsızlık mücadelesi için önemli bir kutsal görev olduğu için kabul etmiştir.


4. ETKİNLİK


a) Okuduğunuz metinde bazı kelimeler sizce neden koyu yazılmış olabilir?


Cevap: Okuduğunuz metinde bazı kelimelerin koyu yazılması, okuyucunun dikkatini çekerek, daha iyi bir anlatım elde etmek için koyu yazılmışlardır.


b) Koyu yazılı yerlerin metne nasıl bir katkısı vardır? Açıklayınız.


Cevap: Metinde vurgulamalar yapılarak anlatım bütünlüğü sağlamıştır.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki hikâye haritasında boş bırakılan yerleri okuduğunuz metinden hareketle doldurunuz.


Cevap:

  • Olay: Nusrat Mayın gemisinin kritik bir yere mayın dökme görevi.
  • Olayın geçtiği yer: Çanakkale
  • Olayın geçtiği zaman: 6-8 Mart 1915 tarihi
  • Kahramanlar: Cevat Bey, Hafız Nazım Bey, Yüzbaşı Hakkı Bey, Yarbay Geehl
  • Anlatıcı: 3. kişi

6. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki cümlelerde geçen eş sesli kelimeleri bularak örnekteki gibi altlarını çiziniz.


Cevap:

• Mayın hatlarını geçti ve hedef olarak seçilen karanlık limana vardı.

• Vatanın selameti bu mayınların denize dökülmesine bağlıydı.

• Düşmanın yüzen kaleleri teker teker yan yatmaya başladı.


b) İşaretlediğiniz bu kelimeleri yukarıda verilen anlamından farklı anlama gelecek şekilde cümle içinde kullanınız.


Cevap:

  • Bakkalda birçok çeşit vardı
  • Köyde bağdan üzümler toplandı mı?
  • Kötü sözler karşısında yüzü buruştu.
  • Bisikletin tekeri patlayınca, tamircinin yolunu tuttu.
  • Anahtara bastı ama ışık yanmadı.
  • Aşık olunca başında kavak yerleri esiyordu.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 56 Soruları ve Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Metni okurken aldığınız notlardan yararlanarak metni defterinize özetleyiniz.


Cevap: Cevat Bey, Nazım Bey’e, önemli bir görev vermek için yanına çağırdı. Düşmana karşı,Nusrat Mayın gemisi ile 26 mayını limana paralel şekilde düşmana fark ettirmeden dökme görevi verilmişti.  Yüzbaşı Hakkı Bey, çok hasta olan bir komutandı ancak vatanın selameti açısında bu önemli görevi kabul etti. Göreve çıktıklarında gemi kömürle çalıştığı için ateşleri gizlemek için maskeleme yaptılar. 26 mayını kıyıya paralel bir şekilde bırakıp geri dönerler. Geri dönüş yolculuğunda neredeyse bir düşman gemisine yakalanacakken bir Türk gemisinin yaktığı projektör ile kurtulurlar. Fakat Hakkı Bey bu heyecana dayanamaz ve kalp krizi geçirerek şehit olur.


8. ETKİNLİK


Soru : “6 Mart 1915 Gecesi” adlı metinle aşağıdaki Çanakkale şiirini biçim ve tür yönünden karşılaştırınız.


ÇANAKKALE


Övün ey Çanakkale, cihan durdukça övün!
Ömründe göstermedin bin düşmana bir gün.
Sen bir büyük milletin savaşa girdiği gün,
Başına yüz milletin birden üşüştüğü yersin!
Sen savaşa girince mızrakla, okla, yayla.
Karşına çıktı düşman çelikten bir alayla.
Sen topun donanmayla, tüfeğin bataryayla,
Neferin ordularla boy ölçtüğü yersin!
Nice tüysüz yiğitler yılmadı cenk devinden,
Koştu senin koynundan çıkar çıkmaz evinden.
Sen onların açtığı bayrağın alevinden,
Kaç bayrağın tutuşup yere düştüğü yersin!
Faruk Nafiz ÇAMLIBEL


Cevap:

  • 6 Mart 1915 Gecesi metni olay yazısıdır.
  • Çanakkale adlı metin şiirdir.
  • 6 Mart 1915 Gecesi metninde Nusrat Mayın gemisinin görevi anlatılmaktadır.
  • Çanakkale metninde Çanakkale Zaferi’nden duyulan gurur dile getirilmektedir.

9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Soruları cevaplayınız.


1) Son 26 mayını âdeta iri tespih taneleri gibi dizdiler.

2) Âdeta ter muslukları açılmışçasına vücutları ıslandı.

3) Eğer Nusrat Gemisi’ni odaklayarak tararsa her şey bitecekti.


a) Hangi cümlede bir varlık başka bir varlığa benzetilmiştir? Bu cümlede ne, neye benzetilmiştir?


Cevap: 1. cümlede benzetilmiştir. Mayınlar tespih tanelerine benzetilmiştir.


b) Hangi cümlede bir işin olması başka bir işin olmasına bağlıdır?


Cevap: 3. cümlede bağlıdır.


c) Hangi cümlede bir durum, olduğundan daha abartılı olarak verilmiştir?


Cevap: 2. cümlede verilmiştir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 57 Soruları ve Cevapları


10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleyi iki noktanın kullanımına dikkat ederek okuyunuz. İki noktanın cümlelerde niçin kullanıldığını boş bırakılan yerlere yazınız. Cevat Bey, mayın grup komutanı Hafız Nazım Bey’i çağırdı ve şunları söyledi:


  • Cevat Bey, mayın grup komutanı Hafız Nazım Bey’i çağırdı ve şunları söyledi: “Oğlum, sana çok önemli bir görev veriyorum.”

Cevap : Konuşma bölümünden önceki ifadenin sonuna konmuştur.

  • “Dünkü buluşmada gördüğüm arkadaşlarım: Metin, Buse, Ali, Ayşe.”

Cevap : Kendisiyle ilgili açıklama verilecek cümlenin sonuna konmuştur.

  • Barış: Yarın aynı yerde mi buluşuyoruz?

Cevap: Karşılıklı konuşmalarda, konuşan kişiyi belirten sözden sonra konmuştur.

  • Bu bilgileri https://www.kultur.gov.tr adresinden aldık.

Cevap: Genel ağ adresinde kullanılmıştır.

  • Çiftçi Mehmet yetiştirdiği ürünleri sayar: arpa, yulaf, mısır…

CevapKendisiyle ilgili örnek verilecek cümlenin sonuna konmuştur.


11. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Yay ayraçla gösterilen yerlere uygun noktalama işaretlerini getiriniz.


Cevap:

  • Acıları dindirecek tek bir ilaç var (;) zaman.
  •  Geziye katılanlar şunlardır(:) Kemal, Mert, Aynur, Tülin.
  •  Ayça (:)
    — Halk oyunu bir milletin zenginliğidir.
  • Onur (:)
    — Halka ait tüm gelenek, görenekler milletin zenginliğidir.

12. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin sizde uyandırdığı duyguları arkadaşlarınızla paylaşınız.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57-58 Cevapları Anıttepe Yayıncılık
“5. Sınıf Türkçe 52-53-54-55-56-57-58. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı”

Cevap:

Gösellerde Milli mücadele dönemi anlatılmaktadır. Bu dönemde sürekli olarak millet bir arada düşmana karşı mücadele etmiştir. Millet bir arada düşmanı denize dökmüş ve son resimde de milletin zaferi kutladığı görülmektedir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıda verilen Çanakkale Savaşı ile ilgili filmlerin afişlerini inceleyiniz.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57-58 Cevapları Anıttepe Yayıncılık
“5. Sınıf Türkçe 52-53-54-55-56-57-58. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı”

a) Çanakkale Savaşı ile ilgili bir film hazırlasaydınız adı ne olurdu?


Cevap: Çanakkale Burası “Dur Yolcu”


b) Filminizin içeriğini defterinize kısaca yazınız.


Cevap: Çanakkale içresinde kahramanlarımız yapmış olduğu mücadeleler ve Seyit Onbaşı gibi kahramanlık hikayelerine yer verirdim.


c) Filminiz için bir afiş tasarlayınız. Afişiniz için Çanakkale Savaşı ile ilgili görseller kullanınız.


Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57-58 Cevapları Anıttepe Yayıncılık
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 52-53-54-55-56-57-58. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık”

BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : 15 Temmuz gecesi ile ilgili gazete, dergi ve internet sitelerinden araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfa getiriniz.


Cevap: 15 Temmuz gecesi ile ilgili gazete, dergi ve internet sitelerinden araştırma yapınız. konusunun kısa ve farklı cevapları için TIKLAYINIZ.

“Milletimiz o gecenin kahramanlarını gönlüne nakşetmiştir”

Mustafa Şentop, buradaki konuşmasında, Türkiye’ye yönelik en kanlı ve hain teşebbüslerden biri olan, milletin kararlılığı ve Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın dirayetli liderliğiyle mağlup edilen 15 Temmuz hain darbe ve işgal girişiminin 4. yılında, millete kasteden hain çetenin hedef aldığı Gazi Meclis’te bir araya gelindiğini ifade etti.

Bu alçakça teşebbüsün mağlup edilmesi için canlarını feda eden şehitlere rahmet dileyen Şentop, o gece yaralanan gazilere sıhhat ve hayırlı uzun ömür dileklerini iletti.

Şentop, “Milletimiz o gecenin kahramanlarını gönlünün ve zihninin en mutena yerine bir ibret vesikası, bir pusula olarak nakşetmiştir.” diye konuştu.

Aziz milletin mazisinin, çetin imtihanlardan geçmek ve ecnebi tasallutu ile bir avuç hainin tertibi arasında yoğrulmak olduğunu vurgulayan Şentop, “Evvela ve ehemmiyetle ifade etmeliyim ki biz, bir matem töreni, gidenlerin ardından ağıt yakmak için burada değiliz. Burada bir araya gelişimizin gayesi ve manası, 15 Temmuz ihanetine geçit vermeyen kararlılığın hala diri, o asil mukavemet ruhunun el’an cari olduğunu ilan etmektir.” dedi.

Cemiyetleri kahramanların ilerlettiğine, milleti şehitler ve feda hissiyle öne atılanların yükselttiğine işaret eden Şentop, “Dolayısıyla buradaki toplantımız cemiyetin kahramanlarına, milletin şehitlerine borcunu ödeme, bunu da bıraktıkları asil mirası üstlenerek yapma gayesine matuftur.” ifadesini kullandı.

İlgili Makaleler

2 Yorum

  1. Nuran dedi ki:

    Çanakkale Savaşı Türklerin bağımsızlığına ve özgürlüğüne ne kadar önem verdiği hakkında Cihan devletlerin hepsine vermiş olduğu en büyük derslerden bir tanesidir Gene 15 Temmuz gecesinde Türklerin bağımsızlığına özgürlüğünü kısıtlamak isteyen düşman kişiler ülkemizi işgal etmeye kalkışmış ancak Türk milletinin tanklara dur demesi sonucunda bu kötü niyetli kişilere gerekli cezalar verilmiştir bunun sonucunda Türk milleti bir kez daha Cihan’ın bütün devletlerine Türklerin hiçbir şekilde esir alınamayacağını göstermiştir.

  2. Hamdiye dedi ki:

    Yurdumuzu düşmanlar sardıktan sonra bir çıkar yolun bulunabileceği düşünülmüştür. Çanakkale zaferi binlerce düşmanı yurdumuzdan kovarak yurdumuz temizlemiş askerlerimiz ve şehitlerimiz olmuş bir savaştır. Çanakkale zaferinde Türk milleti milli mücadele sayesinde binlerce başarılar elde etmiştir.tarihten günümüze kadar Çanakkale zaferi dillerde tarihte anlatılarak Türk milletinin birbirine bağlılığı mücadele ruhu ve milletinin milletinin sevgisi anlatılmıştır. Çanakkale Savaşı’nda şehit ve gaziler olmuştur. Bu şehit ve gazileri her sene Çanakkale zaferi zamanında ziyaret edilerek onları unutmadığımız bir daha gösterilir. Türkiye Cumhuriyeti şehitlere ve gazilere verdiği önemi her sene binlerce kez göstermektedir. Bu aziz vatan için verilmiş binlerce mücadelelerden biri olan Çanakkale zaferi’nin tarihte yeri çok büyüktür. Bu sebeple biz Türk gençliği olarak verilen emekler ve mücadeleleri unutmamalıyız.

Bir cevap yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.