5. Sınıf Fen Bilimleri

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 124-125-127-129-131 Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Buharlașma, Kaynama ve Yoğușma Cevapları Sayfa 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131


Buharlașma, Kaynama ve Yoğușma Cevapları


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları


Gerekli Malzemeler : İspirto ocağı, Deney tüpü, Tahta masa, Tuz, Su

Nasıl Yapalım

■ Deney tüpünün yarısını su ile dolduralım.
■ Suyun içine 1 çay kaşığı tuz atıp karıştıralım.
■ İspirto ocağını yakıp deney tüpünü maşa ile alevin üzerine dikkatlice tutalım.
■ Deney tüpündeki su bitinceye kadar ısıtmaya devam edelim.


Soru : Deney tüpündeki su bittiğinde tüpün içinde gördüğünüz şey nedir?


Cevap :  Tuz ısıtılınca yanar bozulur ve bir daha eski halinde göremeyiz


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 125 Cevapları


Gerekli Malzemeler

  • Beherglas
  • Sacayağı
  • Su
  • Kafes tel
  • Termometre
  • Kronometre veya saat
  • İspirto ocağı
  • Renkli kalem

Nasıl Yapalım

■ Şekildeki düzeneği kuralım.
■ Beherin içine 100 ml su dolduralım.
■ Termometreyi beherglasın içine daldırıp suyun başlangıçtaki sıcaklığını ölçelim.
■ 2’şer dakika arayla beherglastaki suyu gözlemleyelim. Suya ilişkin gözlemlerimizi ve termometredeki sıcaklık değerini aşağıdaki tabloya kaydedelim.
■ Buharlaşmanın ve kabarcıkların en fazla olduğu dakikayı belirleyelim. Belirlediğimiz dakikadaki sıcaklık değerini tabloya renkli kalemle yazalım.


Soru : Renkli kalemle yazdığımız sıcaklık değeri ne ifade ediyor?


Cevap :  Buharlaşmanın ve kabarcıkların en fazla olduğu nokta suyun kaynama noktasıdır. Renkli kalemle  suyun kaynama sıcaklığını yazmış olduk.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 127 Cevapları


Gerekli Malzemeler : Kapaklı cam kavanoz, Buz, Kâğıt mendil

Nasıl Yapalım

■ Kavanozun içine buz parçalarını doldurup kavanozun kapağını kapatalım.
■ 5 dakika kadar bekleyip kavanozun dış kısmında oluşan değişiklikleri gözlemleyelim.
■ 5 dakikanın sonunda kavanozun dışını kâğıt mendille silelim.


Soru : Beklediğimiz esnada kavanozun dış kısmında ne gözlemledik?


Cevap :  Kavanozun dış kısmında buğulanma gözlemledik.


Soru :  Kavanozun dışını kâğıt mendille sildiğimizde ne oldu?


Cevap :  Tekrar buğulandı.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 129 Cevapları


Gerekli Malzemeler

  • Beherglas
  • Katı iyot parçaları
  • Buz
  • İspirto ocağı
  • Çay tabağı
  • Çay kasığı
  • Sacayağı

Nasıl Yapalım

■ Şekildeki düzeneği kurup beherglasın içine çay kaşığıyla birkaç parça iyot koyalım.
■ Çay tabağının üstüne buzu koyup beherglasın üstüne yerleştirelim.
■ İspirto ocağını yakalım.
■ Beherglasın içindeki iyotu gözlemleyelim.


Soru : İyota ne oldu?


Cevap :  İyot mor renk alarak gaz hale dönüştü.


Soru : Çay tabağının altında biriken madde nedir?


Cevap :   İyottur. Katı olan iyot ısıtıldığında mor renk alarak gaz hale dönüşür.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 131 Cevapları


SIRA SİZDE


A-Aşağıdaki cümlelerde verilen boşluklara yazılması gereken kelimeleri bularak bulmacadaki yerlerine yerleştiriniz.


  •  (BUHARLAŞMA) Sıvı hâldeki bir maddenin ısı alarak gaz hâle geçmesine denir.
  •  (HALDEĞİŞİMİ) Bir maddenin ısı alarak ya da ısı vererek bir hâlden başka bir hâle dönüşmesine denir.
  • (KIRAĞILAŞMA) Gaz hâlindeki bir madde ısı verdiğinde sıvı hâle geçmeden doğrudan katı hâle geçiyorsa bu hâl değişimine adı verilir. 
  • (KATI) Süblimleşme olayında hâldeki bir madde ısı alarak doğrudan gaz hâline dönüşür. 
  • (DONMA)  Sıvı hâldeki bir maddenin ısı vererek katı hâle dönüşmesine denir. 
  • (İYOT) Isıtıldığında süblimleşen bir katı madde örneğidir. 
  • (ERİME) Olayı, katı bir maddenin ısı alarak sıvı hâle geçmesidir. 
  • (SÜBLİMLEŞME) Naftalin, kuru buz, iyot gibi maddeler ısı aldıklarında olayını gerçekleştirirler.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 124-125-127-129-131 Cevapları MEB Yayınları
“5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 123-124-125-126-127-128-129-130-131. Sayfa Cevapları MEB Yayınları”

İlgili Makaleler

2 Yorum

  1. Bizde gözlemlediğimiz katı sıvı maddeler ısıya maruz kaldıkları zaman buharlaşabilir dikleri ne söyleyebiliriz. Örneğin annelerimizin yaptığı yemekler kaynama derecesinde yapıldığı zaman buharını çok rahat bir şekilde gözlemleyebiliriz. Örneğin yazın sıcak günlerde güneşin verdiği ısı sayesinde denizler çekilir ve az alırlar.mesela içme suyu olarak kullandığımız barajlardaki sular sıcak yaz günlerinde buharlaşıp çok az kaldıklarını söyleyebiliriz. Katı bir halde bulunan buz maddesine ocağa koyup ısıya maruz bıraktığımız zaman eriyip sıvı hale aldığını ve buharlaştığı nı görebiliriz.çevremizde bulunan katı sıvı gaz maddelerinin nasıl ya maruz kaldıkları zaman nasıl şekil değiştirdiklerini sizin verdiğiniz örnekler sayesinde çok iyi anladığımı söyleyebilirim

     

Bir yanıt yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.