4. Sınıf Türkçe

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 125-126-127-128. Sayfa Cevapları Koza Yayınları

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 125-126-127-128. Sayfa Cevapları Koza Yayınları

4.Sınıf KOZA Yayıncılık Türkçe Ders Kitabı 125-126-127-128. Sayfa Cevapları Genç Osman Destanı

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 125 Cevapları KOZA Yayıncılık

Hazırlık

1. Geleneksel Türk çalgıları denince aklınıza neler geliyor?
Cevap:

Geleneksel Türk çalgıları deyince aklımıza gelenler :

  • Bağlama
  • Kabak Kemane
  • Kemençe
  • Zurna
  • Davul
  • Def
  • Yaylı Tambur
  • Ud
  • Darbuka
  • Delbek
  • Kanun

2. En sevdiğiniz türkülerin adını söyleyiniz. İsterseniz bunlardan birini sınıfta arkadaşlarınıza söyleyiniz.
Cevap: Bir türkü sevdalısı olarak en sevdiğim Türküler ; işte gidiyor um çeşmi siyahım, evvelim sen oldun, annam ahlar, yüce dağ başında yatmış uyumuş, Ela gözlüm, vay dünya vay, katip arzuhalim yaz yare böyle, hammeyvayı kopardılar, Ankarada yedim taze meyvayı, hastane önünde incir ağacı ve aklıma gelmeyen nice türküler.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 126 Cevapları KOZA Yayıncılık

1. ETKİNLİK

Soru : Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki kelimelerin size çağrıştırdığı üç kelimeyi altlarındaki satırlara yazınız. Kelimelerin görsellerinden faydalanarak anlamlarını tahmin edip yazınız.
Cevap :

Kelimelerim Çağrışımları

  1. İbrişim kelimesinin çağrışımları : koza, İpek, ip
  2. Kuşak kelimesinin çağrışımları : kemer, pantolon ,kın
  3. Uşak kelimesinin çağrışımları : çocuk, hizmetçi, laz

Kelimelerim Anlamları

  1. İbrişim kelimesinin anlamı : Kalınca bükülmüş ipek iplikten yapılan
  2. Kuşak kelimesinin anlamı: Bele sarılan uzun ve enli kumaş
  3. Uşak kelimesinin anlamı : Çocuk

Soru : Tahminlerinizi kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri cümle içerisinde kullanarak cümlelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap :

  • İbrişim: Kayığı İbrişim ipiyle çekiyordu.
  • Kuşak: Efeler rengarenk kuşaklar takıyordu.
  • Uşak: Baba, uşaklarını Anıtkabir’e götürdü.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127 Cevapları KOZA Yayıncılık

2. ETKİNLİK

Soru : Metni bir daha dinleyiniz. Metinde seslerini duyduğunuz müzik aletlerini işaretleyiniz.
Cevap : Davul’u işaretlemeniz gerekmektedir.


3. ETKİNLİK

Soru : Türkünün ana duygusunu yazınız.
Cevap :

Türkünün ana duygusu : Genç Osman’a duyulan hayranlık


4. ETKİNLİK

Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenilen araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri aşağıdaki yazma alanına yazınız. Bu aletlerden birinin resmini yapınız.
Cevap:

Farklı yöresel bölgelerde farklı müzik aletlerinin kullanımı Türk müziğinin çeşitliliğine neden olmuştur.

1.Bağlama: Türk müziği denilince akla gelen ilk çalgılardan biridir. Türk kültürünün parçası olan “aşıklık geleneğinin” simgesidir. 7 teli olan bu enstrüman saz olarak da bilinir.

2.Kabak kemane: Kökeni Orta Asya Türklerine dayanır. Bir çeşit sazdır. Tek telli ve deri kapaklı bir sazdır.

3.Karadeniz Kemençesi: Karadeniz denilince akla gelen yaylı bir çalgıdır. İlk yaylı çalgının geliştirilmesi ile elde edilmiştir.

4.Zurna: Nefesli bir çalgı olan zurnanın kökeni üç bin yıl öncesine kadar gitmektedir. Yüksek ses çıkardığı için genellikle davulun yanında görürüz.

5.Davul: Gerilmiş deriye vurarak ses çıkardığımız en basit vurmalı çalgıdır. Tokmak kullanılarak çalınır. Mehter takımının vazgeçilmez parçasıdır.

6.Def: Davula benzer şekilde kasnağa gerilmiş deriye vurarak ses elde ettiğimiz çalgı. Davuldan daha küçük ve elle çalınır. Mezopotamya’ya uzanan bir geçmişi vardır.

7.Yaylı tambur: Değerli Türk müzisyen Cemil Bey tarafından icat edilmiştir. Türk müziğine pes bir ses kazandırmak amacıyla tamburun üzerinde yapılan değişiklikler sonucu bulunmuştur.

8.Ud: Bilinen en eski çalgılardan biri olan ud 20. yy. da Türk müziğinde önemli bir yeri vardır.

9.Darbuka: Elle çalınan bu çalgı iki ses verir. Düm ve tek seslerini verir. Kutlamalarda sık kullanılan bir çalgıdır.

10.Delbek: Defe çok benzeyen bir çalgıdır.

11.Kanun: Türk Sanat Müziğinde sık kullanılır. 24 veya 27 perdeden oluşur.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128 Cevapları KOZA Yayıncılık

5. ETKİNLİK

b. Türküler, yazıldıkları dönemdeki olaylardan etkilenmiştir. Bu sebeple örf, âdet, gelenek kısacası kültürümüz için birer belge niteliği taşımaktadır. Sevdiğiniz türkülerin ait olduğu yöreye ait ne gibi bilgiler verdiği hakkında düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap:

Türkülerimiz Anadolu’nun bağrından çıkan kimi acılı kimi sevgiliye kimi doğaya, bazen neşeli, bazen hüzünlü ama hepside bu toprakların hikayesini anlatır, ben bu gün size çok dinlediğim sevdiğim bir türküyü anlatayım ; Hammeyvayı kopardılar veya Ziyanın Türküsü diye bilinir. Bir Yozgat Türküsü dür. Ziya yakışıklı bir delikanlıdır. Yozgat’ın Karacalar köyündendir.

Aynı köyden Fikriye adlı kızı sever, nişanlanır. Fikriye’nin babası Karacalar Köyü imamı Ali Hoca’dır. Ali Hoca Kızıltepe Köyüne imam durur. Ziya, sık sık nişanlısını görmeye at sırtında gider, iki taraf da birbirini oldukça sevmektedir. Ziya bir gün ekin sularken üşütür ve karın ağrısından şikayet eder. Doktora gider gelir ama fayda bulamaz ve bir hafta içerisinde ölür.  Fikriye, nişanlısı Ziya’nın ölümü karşısında duymuş olduğu acıyı şiire döker ağıt yakar.


6. ETKİNLİK

Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerdeki Türk ozanlarından biri veya tanıdığınız bir Türk büyüğü hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi açıklayan bir yazı yazınız.
Cevap:

Arif Sağ bir bağlama virtözüdür. Trt de 1960 lı yıllarda bağlama sanatçılığı yapmıştır. 1966 yılından itibaren Türk müziği devlet konservatuvarı itü de öğretim görevlisi olarak çalışmıştır. Arif Sağ birçok müzik dalında örneklemeler yapmış çalışmalarda bulunmuştur.

Sadece halk müziği değil aynı zamanda arabesk müziğinde içinde çalışmaları bulunmaktadır. Bağlama çalışmalarında diğer virtöz Orhan Gencebayla da ortaklığı vardır. İbrahim tatlıses in ayağında kundura albümündeki bağlamaları Orhan Gencebay ile Arif Sağ çalmaktadır. Halk müziği çalışmalarında ise Musa eroğlu ve muhlis akarsu ile birlikte yVuz topunda katılımı ile muhabbet seri albüm çalışmalarıda olmuştur. Ayrıca arif Sağ soyadı gibi sağ değil sol elle bağlama çalan birisidir.

İlgili Makaleler

2 Yorum

  1. Türküler bizleri biz yapan en önemli değerleri taşıyan önemli halk ezgileri olarak ifade edilmesi gerekmektedir Türk topraklarında Aşık Veysel Neşet Ertaş Köroğlu gibi birçok önemli Ozan Türk halkının sıkıntılarını sorunlarını mutluluklarını sevinçlerini var olan mücadelelerini ve halkı ifade eden birçok türkü dile getirerek insanların duygularına seslenmiş ve insanların sıkıntılarını tüm diyarlara taşıyarak onların duygularını ifade etmiştir işte bu nedenle halk ozanlarımız ve Türkülerimiz bizler için büyük önem taşıyan değerler arasına girmiştir.

  2. Geleneksel çalgılar denince aklımıza davul zurna flüt ney ve kemençe gelmektedir.Doğu bölgesinde daha çok davul ve zurna eşliğinde halay çekinerek türküler eşliğinde düğünler ve şenlikleri yapılmaktadır. Karadeniz bölgesinde kemençe vazgeçilmez bir çalgıdir.tarihten günümüze gelen ve birçok sanatçının seslendirdiği ye türküler bizim vazgeçilmezler arasındadır. Türkülerle beraber her duaya bağlı olan ve onlara özgü olan gelenek ve görenekleri üzüntüleri sevinçleri anlayarak yaşayabiliriz. Her bölgenin kendine özgü türküsü olabilir. Bu türküler eskiden yaşayan özlemler sıkıntılar hissedilerek yaşanılabilir. Türkülerimiz bizler için çok kıymetli olduğu için onları gelecek nesillere en güzel şekilde aktarmayı bilmeliyiz. Bu konuda verdiğiniz eğitici ve temel bilgiler sayesinde ödevlerimi de başarılı olduğumu düşünüyorum. Verdiğiniz emeklerden dolayı sizi takdir ediyorum.

Bir yanıt yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.